De tijd staat niet stil. En ik ook niet.
En zo zijn we begonnen met de achteras wissel. Dus de achterzijde van de bus op goede steunen gezet. En niet onder de achteras , maar onder het chassis.
En dan kan het demonteren beginnen. En als eerste de delen die aan de as zitten losgehaald. Dus de wielen , aandrijfas, de schokdempers , remslang en de handremkabels losgehaald.
En dan de motorlift onder de achteras geplaatst en konden de veerstroppen los ( deze u-beugels houden de veerpakketten op de as ). En kon de achteras meer naar moeder aarde en zo dus onder de bus vandaan.
En zo is het erg leeg en kaal onder de bus...
En nu dus meteen het mooie momenten om de bodem waar de achteras heeft gezeten te behandelen. Dus eerst schoongemaakt en vervolgens in de bodemtectyl.
En ook de veerpakketten onderhanden genomen.
En de oude achteras op de werkbank gezet.
En de delen die naar de nieuwe as gaan er af gehaald. Dus de wielnaven en de remmerij eraf gehaald.
En meteen alles schoonmaken.
En dan kan de nieuwe achteras erbij.
En dan kunnen de delen worden overgezet. Een aantal delen zijn voorzien van een vers laklaagje. Zitten er nieuwe keuringen en pakkingen op de as. Zijn een aantal remdelen vervangen. Zijn de lagers opnieuw ingevet.
En zo is de achteras weer netjes dicht. En heb je toch een kunstwerk op je werkbank staan....
En dan mag die met een enkeltje naar de onderkant van de bus toe..
En hebben we het oude achteruitrijlamp weggehaald. Want deze zat in de weg voor de uitlaat , waardoor deze wat lager hing.
En natuurlijk een andere geplaatst. Eigenlijk 2 , want er zitten nu aan beide zijde 1.
En ook de laatste deel van de uitlaat wat meer glans gegeven.
En dan kan alles weer terug geplaatst worden. En is het weer een bus.
En voor wie het niet meer kon volgen,
Er zat een 5.83:1 achteras onder. Dit betekent dat de ingaande as van de achteras 5.83 keer moet ronddraaien om het achterwiel 1x rond te laten gaan. Zie het als je eerste versnelling op je fiets. In de 1ste kan je veel kracht zetten met weinig input. Maar snelheid kan je er niet mee maken. Zo reed ik 80 met veel toeren.
Nu zit er een 4.63:1 achteras onder. Dus ingaande gaat nu 4.63 x rond om het wiel 1x te laten draaien. Dus om het achterwiel dezelfde snelheid te laten draaien heb ik nu minder toeren nodig. Alleen lever je dit wel in op trekvermogen ( vergelijk maar met de 3de versnelling op je fiets ).
En inderdaad, verschil is goed te merken. Kan hogere snelheid rijden met minder toeren. Dus deze missie is geslaagd. En van de winter de gereviseerde motor weer terug plaatsen. Meteen weer meer vermogen.
En vorige week Florian maar een koude douche gegeven, hij had last van wat vieziggeit.
