Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
De afgelopen dagen druk bezig geweest met het dichtbouwen. Helaas niet de elektrische koelventilator kunnen laten zitten. Want de as waar de poelie opzit voor de vin steekt wat uit en kwam net tegen de elektrische koelventilator aan. Dus alles weer naar de mechanische ventilator gemaakt.

20240724_210712.jpg

En het blok weer gestart, was een beetje doorstarten, want de brandstofleiding en de carburateur waren leeg. Maar daarna was het tik en lopen.
En vervolgens de neus weer dichtgemaakt.

20240725_211445.jpg

En nadat alles weer dicht was en de vloeistoffen gevuld weer gestart en wat afgesteld, want liep wat hoog in de toeren.

En natuurlijk weer ff een rondje gereden.

20240726_151713.jpg

Alleen nog een beetje afstellen. Maar kan weer rondrijden. En aangezien het weer de betere kant op gaat , gaan we er nog wel even van genieten.

En ondertussen de achteras en de motor klaar maken. En nog steeds opzoek naar een bedrijf dat de boutgaten op de Iveco velgen kan aanpassen.

Dus wordt vervolgd......
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Was nog heerlijk weer vanavond.

Dus Florian maar even uitgelaten.

20240729_200542.jpg
20240729_200553.jpg
20240729_200606.jpg
20240729_200616.jpg

Meteen een mooi ritje hoe die het weer doet nadat de motor was gewisseld en weer was terug geplaatst. En meteen maar getankt, pffff daar gaat weer een rib uit m'n lijf....o_O.


Maar het vele bekijks onderweg maakt weer een hoop goed.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Weer een maand verder. Dus tyd voor een kleine update.

Eigenlijk nog aardig wat aan het cruizen geweest. En ook nog naar de Ford Family day op het oude vliegbasis van Valkenburg geweest.

20240818_105433.jpg
20240818_135011.jpg
En best veel bekijks gehad die dag. En dan niet alleen daar, maar ook op de rit erheen en trug. Alles gewoon binnendoor gereden. Of eigenlijk cruizen.

Maar ook hier in de omgeving aardig wat kmtjes erbij gezet. En blijft steeds een plezier om er mee op pad te gaan. En dan de omdraaiende gezichten en de duimpjes die omhoog gaan.

20240729_200553.jpg
20240810_100905.jpg
20240810_100923.jpg

Maar ook m'n 2 kleine maatjes zijn niet meer uit de bus te krijgen....

20240801_203233.jpg


Maar ondertussen ook nog bezig geweest. Zo ben ik laatst weer naar Nieuw Amsterdam gereden. En eindelijk gevonden wat ik al die tijd zocht.

20240809_174529.jpg

Een set voorstoelen van een MK1 in de kleurencombinatie die ik zocht. En deze komen uit een Custom uitvoering. Dat betekent dat er kappen op de onderstel zit en de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. Maar belangrijkste was de goede staat, vaak zijn de oude stoelen aan het vergaan of ze zijn versleten.

En nu ze nog los staan ze meteen aangepakt. Dus kappen eraf en schoon maken met een ledercleaner en lauw water.

20240810_114505.jpg
20240810_114509.jpg

En zo beide stoelen gedaan. En ze beide met een lederconditioner behandeld. En de kappen met Naturel Look.

20240810_140354.jpg

En vervolgens de oude stoelen eruit en de nieuwe erin,

20240810_142308.jpg
20240810_143952.jpg
20240810_150443.jpg
20240815_204933.jpg

Ben erg blij met deze aanpassing. Nu alleen tzt de achterbank in deze kleurencombinatie laten doen. En een nieuwe dakhemel erin. Maar we gaan stapje voor stapje. En de stoelen zijn me gewoon op het pad gekomen. En zijn ook erg zeldzaam , dus was meteen m'n kans pakken.

En binnenkort gaan we beginnen aan de achteraswissel.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De tijd staat niet stil. En ik ook niet.

En zo zijn we begonnen met de achteras wissel. Dus de achterzijde van de bus op goede steunen gezet. En niet onder de achteras , maar onder het chassis.

20240907_200603.jpg
20240907_200631.jpg

En dan kan het demonteren beginnen. En als eerste de delen die aan de as zitten losgehaald. Dus de wielen , aandrijfas, de schokdempers , remslang en de handremkabels losgehaald.

20240909_205045.jpg

En dan de motorlift onder de achteras geplaatst en konden de veerstroppen los ( deze u-beugels houden de veerpakketten op de as ). En kon de achteras meer naar moeder aarde en zo dus onder de bus vandaan.

20240910_214712.jpg
20240910_214834.jpg

En zo is het erg leeg en kaal onder de bus...

20240910_214842.jpg

En nu dus meteen het mooie momenten om de bodem waar de achteras heeft gezeten te behandelen. Dus eerst schoongemaakt en vervolgens in de bodemtectyl.

20240911_210058.jpg

En ook de veerpakketten onderhanden genomen.

20240923_213551.jpg

En de oude achteras op de werkbank gezet.



20240918_212038.jpg

En de delen die naar de nieuwe as gaan er af gehaald. Dus de wielnaven en de remmerij eraf gehaald.

20240920_155854.jpg
20240920_162436.jpg
20240920_202726.jpg

En meteen alles schoonmaken.

20240926_205231.jpg

En dan kan de nieuwe achteras erbij.

20240927_155608.jpg

En dan kunnen de delen worden overgezet. Een aantal delen zijn voorzien van een vers laklaagje. Zitten er nieuwe keuringen en pakkingen op de as. Zijn een aantal remdelen vervangen. Zijn de lagers opnieuw ingevet.

20240928_181944.jpg
20240928_193354.jpg
20240930_205301.jpg

En zo is de achteras weer netjes dicht. En heb je toch een kunstwerk op je werkbank staan....

20241004_195048.jpg

En dan mag die met een enkeltje naar de onderkant van de bus toe..

20241004_201254.jpg
20241004_201657.jpg
20241004_202207.jpg
20241004_205136.jpg
20241004_212428.jpg

En hebben we het oude achteruitrijlamp weggehaald. Want deze zat in de weg voor de uitlaat , waardoor deze wat lager hing.

20241004_160814.jpg

En natuurlijk een andere geplaatst. Eigenlijk 2 , want er zitten nu aan beide zijde 1.

20241005_203948.jpg

En ook de laatste deel van de uitlaat wat meer glans gegeven.

20241005_205635.jpg

En dan kan alles weer terug geplaatst worden. En is het weer een bus.

20241010_205309.jpg

En voor wie het niet meer kon volgen,

Er zat een 5.83:1 achteras onder. Dit betekent dat de ingaande as van de achteras 5.83 keer moet ronddraaien om het achterwiel 1x rond te laten gaan. Zie het als je eerste versnelling op je fiets. In de 1ste kan je veel kracht zetten met weinig input. Maar snelheid kan je er niet mee maken. Zo reed ik 80 met veel toeren.

Nu zit er een 4.63:1 achteras onder. Dus ingaande gaat nu 4.63 x rond om het wiel 1x te laten draaien. Dus om het achterwiel dezelfde snelheid te laten draaien heb ik nu minder toeren nodig. Alleen lever je dit wel in op trekvermogen ( vergelijk maar met de 3de versnelling op je fiets ).

En inderdaad, verschil is goed te merken. Kan hogere snelheid rijden met minder toeren. Dus deze missie is geslaagd. En van de winter de gereviseerde motor weer terug plaatsen. Meteen weer meer vermogen.

En vorige week Florian maar een koude douche gegeven, hij had last van wat vieziggeit.

20241011_153039.jpg
 
Laatst bewerkt:

RST-Smurf

V.I.P. Member
Was ff goed blazen, maar stof is weer van het topic af.

Maar weer tyd voor een update. Gebeurt niet echt veel. Maar wel bezig met zoeken naar spullen en nog wat adviezen inwinnen.

Helaas schiet het nog niet op met de 16inchers, deze liggen nog bij de bewerker. Door een onverwachtse verbouwing en ziekte is dit wat achter gekomen. Maar hij heeft belooft er de komende week mee te gaan beginnen. Dus ben benieuwd.

Maar laatst een origineel onderdelenboek kunnen vinden van de Transit.

20241223_142236.jpg
20241223_142326.jpg
20241223_142346.jpg

En heb ik de defecte vriesdop en de overige doppen van het revisie blok Vervangen.

Het dopje wat de boosdoener was. Op 11u is het gaatje te zien.

20241102_143811.jpg

En eruit gehaald,

20241102_151107.jpg

En dan zie je dat dopje toch slechter was.....

20241102_151146.jpg

En dus beide doppen vervangen.

20241102_160340.jpg

En de andere zijde natuurlijk ook meteen gedaan.

20241108_201557.jpg

Dus dit deel staat klaar om weer ingebouwd te worden.

En wat van de plannen gewijzigd. En zodoende vandaag een andere carburateur ontvangen,

20250201_192240.jpg
20250201_192247.jpg

En nu gekozen voor de Weber 38 DGMS carburateur. Had eerst de Weber 32/36 DGV carburateur. En wat is het verschil? De poorten van de carburateur. De 38 heeft 2 gelijke poorten van 38 die tegelijk open gaan en de 32/36 heeft een 36 en 32 poort die trapsgewijs opengaan. De 32 poort gaat pas bij volgas open. En met wat ik wil gaan bereiken is de 38 een betere optie. En zal de 38 ook zuiniger zijn dan de 32/36. Zal nog wel wat aanpassen zijn in het brandstofsysteem, want heb nu ook een retourleiding nodig. Maar ach , we zijn toch al gek bezig :D.

De bedoeling is om halverwege maart het blok te gaan wisselen. Nu nog ff druk met andere bezigheden.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
En ondertussen gaan we rustig verder. En strepen we weer wat af van het "to-do lijstje".

En aangezien we aardig handig zijn met hout weer wat aan rommelen geweest.

20250215_150827.jpg
20250215_163045.jpg

En na wat meer plankjes onderhanden te hebben genomen.

20250222_150853.jpg

En uiteraard ook dit bouwsel voorzien van RAL3000.

20250224_150139.jpg

En ondertussen was er wat skai-leer binnen gekomen.

20250227_191350.jpg

En hebben we het klepje voorzien van wat skai-leer. Voor mij de eerste keer dat ik dit gebruik, maar valt me niet tegen.

20250227_204722.jpg

En uiteraard het bouwsel op z'n plek gezet. Past mooi zo. En heb ik een plekje om oa m'n sleutels en ander los spul te laten tydens het rijden. En ook meteen een mooi armsteuntje :

20250227_204908.jpg

En toen was het de beurt aan de deurpanelen van de zijdeuren.

20250214_144223.jpg
20250214_203145.jpg
20250228_193902.jpg
20250228_202847.jpg

Paneel 1 is nu gedaan. De 2de is de plaat al gemaakt, alleen nog bekleden. Deuren nog wat isoleren en kunnen ze erop.

En vorige weekend was het mooi weer , dus Florian weer uitgelaten, was weer veel te lang geleden. Maar weer heerlijk om rond te touren.

20250307_144613.jpg

En afgelopen maandag m'n 16inchers weer opgehaald van de bewerker.

20250310_203231.jpg

Want was er ook alweer mee aan de hand?

Standaard heeft de Transit 14inch eronder. En dat was het. Geen andere keus. Maar de wielen van een Iveco daily passen ook op de Transit. En die zijn 16inch. Dus wat grotere banden en dus meer omtrek. En met 1 omwenteling dus meer afstand. En met de bandenmaat die ik in gedachten heb ga ik een 10% meer snelheid erbij krijgen. Dus als ik 80km/u rijdt, zal dat straks dan ongeveer 88km/u zijn. En kan ik dus dezelfde snelheid met minder toeren draaien.
Alleen de velgen van de Iveco Daily zitten gecentreerd op de naaf en bij de Transit zit dit met conische moeren en ringen op de boutgaten. En dus iemand gevonden die dit bij deze velgen heeft gedaan. En dan 6 gaten per velg aan beide zijde. En had 9 wielen liggen, dus hij kon er ff tegen aan :.

20250310_203256.jpg
20250310_203323.jpg

Nu de wielen goed schoonmaken en 4 stuks zwart spuiten. En kunnen ze er eindelijk onder. En kunnen we gaan zien hoe het gaat.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De afgelopen dagen bezig geweest met de 16inchers.

Deze eerst schoongemaakt. En vervolgens de velg wat opgeschuurd en de boel wat afgeplakt. En voorlopig ff geen klaverjassen meer hier....

20250314_160049.jpg

En de grondlak erop

20250314_162216.jpg

En uiteraard meerder lagen zwart.

20250314_162857.jpg
20250314_203206.jpg

Dit waren de buitenste velgen voor achter. De binnenste zie je toch niet, dus nog niks mee gedaan. Maar uiteraard de voorste wel aangepakt.

20250315_100840.jpg

En nadat de velgen droog waren de bandjes nog behandeld, gaat een stuk makkelijker zo los op de werkbank.
Maar al snel zaten ze eronder.

20250315_161323.jpg

En natuurlijk buiten ook ff bekijken.

20250315_160720.jpg
20250315_160759.jpg


Staat niet verkeerd. Wielkasten zijn wat meer gevuld en de bus staat wat hoger.

Met de banden die er nu opzit heb ik ten opzichte van de 14inchers een 3% meer snelheid. Klinkt nu niet echt veel. Maar aangezien er nog een 6mm profiel op de banden zit, ga ik dit ff aankijken. En met de tijd een andere maat erop en dan kom ik uit op een 8% meer. En dan meteen de velgen stralen en opnieuw laten spuiten. Maar voor nu voldoet dit ook.
 

Riez

Member
Weer een mooie upgrade en erg mooi uitgevoerd! Inderdaad zal dit ook qua snelheid waarschijnlijk straks wel merkbaar zijn, zeker bij dit soort voertuigen maakt een verschil qua rijbeleving waarschijnlijk een veel groter verschil.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Tussen alle werkzaamheden en andere gebeurtenissen door ook nog deurpaneel nmr 2 gedaan.

20250402_213756.jpg

En zijn beide panelen op de deuren geplaatst en zijn de oude grijze hardboard panelen na 58 jaar uit de bus verdwenen. En hebben we nu nette panelen.

20250402_213728.jpg
20250403_201920.jpg

Vindt het wel weer geslaagd. Voor mij de eerste keer dat ik dit gedaan heb. En valt me niet tegen.

En dan kunnen we ons nu gaan voorbereiden op een mooie update. Laatste delen besteld. En binnenkort een lang weekend. En eerdaags de detailgear weer tevoorschijn halen. Want Florian kan wel weer een opfrisbeurtje gebruiken, want de coating, it er ook weer bijna 2 jaar op. Dus we kunnen we er volop tegen aan.
 
Bovenaan