Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
Afgelopen week ern ritje naar Zeeland gemaakt. En dan niet de provincie , maar de plaats.

En een andere carburateur gehaald.

20220419_220231.jpg

En meteen ook wat delen voor de volgende update voor in de wintertijd.

20220419_220216.jpg

Een pedalenset met rembekrachtiger. De remmen ombouwen naar bekrachtigde remmen is 1 van de eerste updates straks. En nou hoor ik meteen een aantal zich afvragen , waarom niet nu meteen?
Simpel , voor deze aanpassing moet aan het brandschot wat aangepast worden zodat dit gaat passen. En wil de bus nu rijdend hebben zodat die naar de RDW kan voor de invoering.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Afgelopen dagen weer wat kunnen doen aan de bus.

Vanwege de waterlekkage op de waterpomp en de inlaat. De neus dus er weer af gehaald en wat delen van de motor er weer af gehaald.

20220422_211503.jpg

Omdat ik de pakkingen nog niet heb dus verder met wat andere klusjes.

De radiateur zit aan de grill vast. Dus deze er vanaf gehaald en nog wat delen van de grill.

20220423_200308.jpg

En zoals je kan zien, erg dof.

Dus m'n detailerskunsten hier op is gelaten.

20220423_220255.jpg

Zit weer glans in en lijkt meer op brandweerrood. En meteen het zwarte deel waar de grill met letters komt zwart gespoten.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De grill en de motorkap zijn al aardig op kleur gekomen na een milde polijststap.

20220427_212629.jpg

Zo is het verschil wel erg goed te zien. En het grilletje ook mooi zijdeglans zwart gespoten. Alleen nu twijfel ik of ik nu wel of niet de letters zal terug plaatsen......

En omdat ik nog niet alle delen binnen heb, me wat vermaakt met polijsten van oa de motorkap vergrendeling.

20220426_214326.jpg

En het stukje wat tussen de inlaatspruitstuk en de carburateur zit ook opgefrist

20220427_213311.jpg

Nu nog heg inlaatbed........

20220426_234655.jpg
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Vandaag weer wat onderdelen binnen gekregen. Waaronder ook.....

20220503_185216.jpg

Maar ook wat nieuwe pakkingen en rubberen slangen van het koelsysteem.

Dus eerst de waterpomp voorzien van nieuwe pakkingen en nieuwe slangen. En vervolgens de bovenkant van het blok weer dichtgemaakt. En zo komt de schoongemaakte inlaatbed en de vers gespoten kleppendeksels wel goed uit.

20220503_205153.jpg


En meteen de kleppendeksels met rvs boutjes vast gezet , helaas hadden ze geen inbus in deze maat. Dus voor nu nog een keer met zeskantjes.

En natuurlijk ook meteen de nieuwe Weber carburateur erop gezet.

20220503_211552.jpg

Alleen zit nu de brandstofaanvoeraansluiting precies op de mechaniek van de kachelkraan. Dus daar hebben we nog een uitdaging.....
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Je hebt wel eens van die stemmetjes in je kop, van die detailersstemmen. Die iets zien en dan zeggen "daar kan flink wat glans achter zitten met wat werk". Inderdaad, dat soort stemmetjes .
Zal je zeggen , trap er niet in. Is altyd meer werk dan dat stemmetje zegt :eek::p:p

Iets wat aardig de tand des tijds kent..

20220422_225454.jpg

Enja het stemmetje had deels gelijk. Was meer werk dan dat die zegt, maar resultaat mag er zijn.

20220505_205823.jpg

Een 20 uur noeste arbeid verder. En wat lamme handjes en wat gemekker van "waar begin ik aan" verder.
Ik ben aardig tevreden. En ja er is veel meer uit te halen. Maar voor nu vind ik het wel prima. En daarbij ben ik nu op het punt dat die weer de bus in kan. Dus eerst nog een knikkerbusje z'n werk laten doen

20220505_212003.jpg


Kan die morgen weer op z'n plek.

Want heb de oude thermostaat opgeknapt en her en der wat aanpassingen gedaan. En nu past de ombouw met de Weber beter.

20220504_214251.jpg


En dus de rest van de motorruimte weer afgebouwd.

20220505_162158.jpg

En vanavond heeft die weer gedraaid net de nieuwe carburateur. Loopt meteen een stuk netter.

Nu snel de front weer dicht maken.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
En alles weer op z'n plek

20220506_164405.jpg

En mezelf een stroboscooplamp geschonken

20220507_104820.jpg

Dit sluit je aan op de batterij en een klem over de bougiekabel van de 1ste cilinder. En dan laat je de motor draaien. Dan richt je de lamp op een bepaald punt bij de krukas waar de markering staat en zo kan je zien of de ontsteking op tijd staat. En kan je de ontsteking afstellen.
En dus ook gedaan en op gevoel de carburateur afgesteld , want heb geen tester hiervoor. Maar voor het gevoel liep de motor erg netjes en reageerde die goed op het gaspedaal.

Dus in de bus zitten en op het erf wat rijden. En ja rijdt wel aardig, trekt nog vlot weg de bus, maar dat komt vooral door de achteras, want brandweerwagens gaan niet op volle snelheid , maar waren wel vlot van de plek.
De remmen doen het goed. En wel wennen zo zonder rembekrachtiging.

Alleen de pret was van korte duur ...

... na verloop slaat de motor af en moet je flink doorstarten om de motor weer met moeite te laten draaien.


Na wat speurwerk de oorzaak in de brandstofpomp gevonden. Als je op toeren komt dan kan die niet leveren wat er gevraagd wordt, en dan wordt de carburateur leeg getrokken.
En begint nu de distributiedeksel te lekken.

Dus als je denkt dat je er bent, komt er wel weer wat. Dus onderdelen zijn weer onderweg.

En vanavond de bus ontdaan van de ladderrek op het dak.

20220511_191307.jpg20220511_191841.jpg

Nu alleen nog de gaten dichtmaken, maar dat is voor morgen.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Hoe is het met de Ford nog mooie vorderingen gemaakt.

Ben al een aardige stap verder sinds de vorige berichten. Maar niet wat ik eerst in gedachten had. De eerste planning was om halverwege/eind mei de bus op kenteken te hebben is me niet gelukt. Dit heb ik al even laten gaan.

Want zoals ik laatst melde waren er een aantal probleempjes. Carterpanafdichting en de distributiedekselafdichting lekte wat olie. Maar dat heeft me besloten om het wat grondiger aan te pakken. Aangezien de motor er in z'n geheel uitgaat, nu dus een wat radicaler aanpak. Want dit was niet het enige. De versnellingsbak heeft wat nattigheid bij het staartstuk en de deksel van de schakeling. En nu ik toch bezig ben. Dus besloten om ook meteen de motorrubbers en versnellingsbakrubber te gaan vervangen. En ook maar wat gaan doen aan de speling in de pedalenbox.

Dus van een mooi smoeltje...

20220518_202723.jpg

Naar weer een open smoel met een kale motor.

20220526_124932.jpg

Naar alles er naast.

20220527_204400.jpg

Motor en bak van elkaar gescheiden

20220528_192818.jpg20220528_193522.jpg


En het distributiedeksel en de carter eraf gehaald

20220528_200947.jpg20220529_134841.jpg

Ondertussen is de motor weer Dichtgebouwd met nieuwe pakkingen en keeringen van oa, de oliepomp, krukas, carter en distributiedeksel. Maar daar volgen de foto's nog van ivm wat aanpassingetjes die later in beeld komen.

En is de versnellingsbak nu aan de beurt voor nieuwe pakkingen en kettingen. Dus die ligt deels open.
20220603_201859.jpg

En tussendoor ook nog de pedalenbox gedemonteerd en uit elkaar gehaald.

20220526_133147.jpg20220526_133518.jpg

En heb ik de dynamo uit elkaar gehaald. Door ouderdom en het lange stilstaan, was hier ook de tand des tijds te zien.

20220526_160132.jpg20220526_161205.jpg

Eerst alles schoongemaakt en de lagers voorzien van nieuw vet

20220526_194003.jpg

Maar ook de stator, het anker en de spoel ontdaan van de nodige oxidatie.

20220526_221157.jpg20220527_130713.jpg

En alles weer in elkaar gebouwd.

20220527_131825.jpg


Veel had ik al uitelkaar gehaald omdat ik op onderdelen moest wachten. Dat is nu binnen. En aangezien ik nu een korte vakantie heb , zal het wat sneller gaan nu.

En in de tussentijd mezelf voorzien van een motortakel met evenaar en een goede 3tons krik.

Maar ook een echte Duitse brandweerhelm gevonden uit die tijd van de bus


20220531_192517.jpg

Ondanks dat het niet echt gaat zoals ik eerst had gedacht. Toch nog veel gedaan. Blijft tenslotte een auto van 1967, en heeft de afgelopen jaar stil gestaan. En die laatste 8 jaar heeft de bus de meeste pijn gedaan. Maar hij is nu in goede handen.
 

Fuut-Fuut

Active Member
Je hebt zeker niet stil gezeten. En toch wel mooi om te zien dat je echt zelf alles doet. Een goede vriend van me heeft een T1 en een ovaaltje gedaan en veel laten doen maar dat heeft me wel laten inzien dat een oldtimer niks voor mij is. Het werk blijft maar komen aan zo oldtimer dan dit dan dat. Maar mooi project om zo te volgen en gaat zeker goed komen zo te zien. Gr.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Vandaag weer een stap verder.

Zo zijn er nieuwe bussen in de pedalenbox gekomen.

20220606_214914.jpg

En is deze weer 1 geheel.

20220606_220358.jpg

En met een vers laagje verf erop , toont het ook meteen weer anders.

Gister al de motor met bak ingebouwd. Dus vandaag eerst begonnen met alles aan de onderzijde er weer op.

20220608_142634.jpg

En de pedalenbox weer op z'n plek en meteen de pook weer aan de bak en alles in het interieur weer op z'n plek wat los was gehaald. En meteen de pook ook voorzien van een vers laklaagje.

20220608_151856.jpg

En voor zover mogelijk de motor afgebouwd

20220608_222037.jpg

En net nog een startpagina gedaan. En hij start weer .
Dus morgen weer verder.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Vanmorgen weer met tijds gangs gegaan met de bus.

Als eerste de neus weer afgebouwd.

20220609_201837.jpg

En vervolgens het koelsysteem afgevuld. En de motor weer gestart, even een aantal minuten laten draaien om op lekkages te controleren. En ja , nu ook weer . Weer niet gewonnen, begon nu weer op de kachelkraan te lekken. Op het draai gedeelte. De kachelkraan had ik laatst wat aan moeten passen omdat de brandstofleiding hier tegenaan kwam ivm de ombouw naar een Weber. Toen had ik hem helemaal uitelkaar gehaald en nieuwe rubbers erin gedaan. En is al die tijd dicht gebleven. Alleen lekte die behoorlijk. Dus toch de nieuwe kachelkraan erop gezet en ook deze wat aan moeten passen.

20220609_162629.jpg

Het zit erop, is lekvrij. Maar niet echt naar m'n zin. De aanvoerleiding van de carburateur zit er erg dicht op. Raakt elkaar net niet. Maar voor mijn gevoel ben ik er niet echt tevreden mee. Heb al wat rond gekeken voor een vulplaatje onder de carburateur ( zit er nu ook 1 , maar dan 1 die een halve/hele cm dikker is ?
), maar nog niet in geslaagd. Maar we blijven doorzoeken en anders bij een metaalbewerker kijken of die wat kan maken. Dus dat deel krijgt nog een vervolg.

En als je denkt dat je er bent slaat Stein ( ja zo wordt de bus nu genoemd, Stein aus Steinenstad :D ) weer hard terug. Tijdens de werkzaamheden hoorde ik wat vlot gedruppel onder de bus vandaan. Blijkt de aanvoerleiding voor de hoofdremcilinder te zijn gaan lekken. Dit kleine stukje slang is de verbinding tussen hoofdremcilinder en de aanvoerleiding vanaf de remvloeistofreservoir. Dacht dat ik alle slangetjes had vervangen, maar kennelijk deze niet.

20220609_205239.jpg

En als je eraan zit , breekt die meteen door.

20220609_205404.jpg

En dan zie je ook meteen waarom een gescheiden remsysteem. Nu is de rem voor de achterzijde lek. En loopt het remvloeistofreservoir dus leeg. Maar ook in het reservoir is dit gescheiden.

20220609_093039.jpg

En zo blijft er dus vloeistof over voor de voorremmen. En als dit dus tijdens het rijden was gebeurd, heb je nu dus nog iets van remmen. Had ik het oude hoofdremcilinder er nog op zitten, dan had ik geen gescheiden remsysteem. En dus ook geen remmen.

Dus volgende week weer verder. Nu eerst een lang weekend weg met de sleurhutte. Waar ik eerst voor had gehoopt de bus af te hebben. Maar Stein is wat eigenwijs.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Vandaag weer wat meters gemaakt met de bus. Na alle inspanningen komen Stein en ik toch wat dichter bij elkaar.

De lekke remslang is vervangen. De waterlekkage is opgelost. En de problemen met de brandstof toevoer is ook opgelost. Motor aardig afgesteld op gevoel.

En de band met Stein is weer wat beter.

En ook de bus een frisse neus gegeven en wat rondjes op het erf gereden. En daar wordt ik weer blij van.

Helaas kan ik geen filmpjes plaatsen hier. Dus die kan men op m'n inst vinden .
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Ff een update,

Nadat de motor weer was ingebouwd kwamen weer wat kleinigheden naar boven. Zo was de aanvoerslang naar de hoofdremcilinder gaan lekken.
Dit kwam door de oude slang, deze is nu vervangen en de remsysteem werkt weer zoals het hoort.
Maar ook was er waterlekkage op de as van de waterpomp. Dus was me maar 1 oplossing, de boel gaat weer open.

Dus de nette motorruimte,

20220609_203903.jpg

Moest wat leger worden om bij de waterpomp te kunnen komen,

20220620_200904.jpg

Oude pomp eraf ,

20220620_202644.jpg

En dan de nieuwe pomp, meteen de poelie maar in de juiste kleur zetten,

20220620_211816.jpg

En waar die hoort,

20220622_202109.jpg

En weer alles terug bouwen ,

20220622_210944.jpg

1 voordeel momenteel, ken onderhand elk boutje en moertje wel :p.

En na het vullen van het koelsysteem weer de motor gestart. En voor nu is alles dicht. Dus weer de ontsteking juist afgesteld en voor zover het kan op gevoel de carburateur.

Alleen had ik nog het brandstof toevoer probleem, als de motor op toeren draait is er niks aan de hand. Alleen stationair was er te weinig brandstof. Pomp was al vervangen laatst. De aanvoerleiding was al gecontroleerd en goed. Dus kon het alleen nog maar aan het voorfilter liggen. Heb deze vaker op carburateurmotoren geplaatst en altijd voor de pomp. Maar zag laatst bij andere auto's dat ze hem na de pomp plaatsen. Dus dat eens gedaan. En probleem verholpen. Als de motor stationair draait dan trekt die aan de zuidzijde dus net niet genoeg om door het filter te kunnen trekken, maar de drukzijde heeft geen moeite. Dus ik ook weer blij.

En meteen de neus weer afgemaakt.,

20220623_211527.jpg

En afgelopen vrijdag hier op heg erf wat rondjes gereden. Blijft nu goed gaan en rijdt best intensief :cool::D:D

Maar ook laatst andere deurpanelen voor de voordeuren gevonden. Dus van dit,

20220318_204941.jpg

Naar dit gegaan,

20220617_200629.jpg

Een mooie vooruitgang vindt ikzelf.

En vorige week 2 recaro stoelen kunnen vinden,

20220624_205704.jpg

Zijn stoelen van een '88er Escort RS Turbo geweest die al ergens 25 jaar op zolder hadden gestaan. Maar de stoelen verkeren in nieuw staat. Geen slijtage. Zelfs de stof voelt gewoon als nieuw. Dus dit maakt me zeer blij.
Dus deze worden straks pas gemaakt voor in de bus, word een frame maken zodat het gaat passen.

En naast de stoelen ook 2 nette Hella verstralers mee genomen. Kunnen die straks op de bumper gezet worden ,

20220624_210217.jpg

Nu ook bezig met de laatste puntjes. De verlichting nalopen.

En achter van dit ,

20220627_195439.jpg

Naar dit gegaan

20220627_204729.jpg

En ook meteen de schroefjes aangepakt,

20220627_200324.jpg

We komen nu steeds dichter bij. Nog wat verlichting punten nalopen en nog een aantal rondjes op het erg rijden om de remmen wat meer in te remmen. Zodat ze nog wat na gesteld kunnen worden. En natuurlijk de bus nog ff in bad doen.
En dan de afspraak bij de RDW gaan maken om de bus in te voeren.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooie stap weer Iwan. Leuk hoe je de probleemoplossing beschrijft. Zo kan ik het zelfs als relatieve leek goed volgen. Succes bij het RDW.
Kom je de bus een keer showen bij Waxworld? Dan kom ik daar ook naartoe.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan