Stappenplan Wassen en Drogen

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Uit nieuwsgierigheid naar andermans wastechniek(en) ben ik het forum af gaan speuren. Helaas geen soortgelijk topic tegengekomen, dus dan starten we er toch een!

Voor de meesten zal het wel herkenbaar zijn, de ontelbaar verschillende meningen over wat nou de ''juiste'' volgorde en manier is van het wasproces. Bijvoorbeeld; Gebruik je een Snow Foam Pre-Wash op een droog oppervlak of spuit je het voertuig eerst af? Als je het mij vraagt een van vele interessante vragen waarover we in dit topic kunnen sparren.

Laat ik beginnen met mijn stappenplan;

3 emmer methode (Wash, Rinse en Wheels)

Velgen + Remklauwen + Wielkasten
- Afspuiten met de hogedrukreiniger.
- CarPro Iron.X op de velgen en remklauwen.
- Infoamen met DetailPro Incredible Snow Foam.
- Banden reinigen met een harde borstel.
- Velgen en remklauwen reinigen met de Wheel Woolies Large, Wheel Woolies Wheel Face Brush en CarPro Detailing Brush Set.
- Afspuiten met de hogedrukreiniger.

Auto
- Afspuiten met de hogedrukreiniger (alleen bij zware vervuiling, bijvoorbeeld vuurwerk van oud&nieuw)
- Infoamen met DetailPro Incredible Snow Foam.
- Afspuiten met de hogedrukreiniger.
- Nogmaals infoamen met DetailPro Incredible Snow Foam voor extra lubricatie en reiniging.
- Wassen met de Microfiber Madness Incredimitt en CarPro Reset als shampoo.
- Afspuiten met de hogedrukreiniger.
- *De uitlaatsierstukken met aparte borstels en accessoires*

Tot slot droog ik het geheel met de Bigboi BlowR Buddi. De CLS staat in de keramische coating (2 lagen CarPro CQUK en 1 laag CarPro Gliss), dus bij mijn eigen auto sluit niet af met een ronde bescherming. Om de zoveel wasbeurten gebruik ik AngelWax H2GO als bescherming voor de ramen en CarPro Perl als bandenzwart.

Wat doet iedereen anders en waarom? Ik ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:

Stefan

Administrator
Forumleiding
Mooi stappenplan @Tim Krijgh
Persoonlijk raad ik aan om de foam op de nog droge auto te zetten. Allereerst blijft de foam dan beter “plakken” Daarbij wordt vervuiling losgeweekt en ingekapseld door de foamlaag waardoor het afspuiten veiliger is.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Misschien kun je ook nog een tussenstapje toevoegen na het foamen en voor het afspuiten. Het reinigen van naden, kieren, logo’s en achter het tankklepje met Apc en detailbrushes?
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Mooi stappenplan @Tim Krijgh
Persoonlijk raad ik aan om de foam op de nog droge auto te zetten. Allereerst blijft de foam dan beter “plakken” Daarbij wordt vervuiling losgeweekt en ingekapseld door de foamlaag waardoor het afspuiten veiliger is.
Die mening deel ik zeker! Op een natte auto loopt het er simpelweg sneller van af/heeft het minder tijd om in te werken en merk ik inderdaad dat de vervuiling minder effectief losgeweekt wordt. Vandaar dat ik de auto alleen afspuit in de meest extreme gevallen zoals bijvoorbeeld iedere 1 januari..

Misschien kun je ook nog een tussenstapje toevoegen na het foamen en voor het afspuiten. Het reinigen van naden, kieren, logo’s en achter het tankklepje met Apc en detailbrushes?
Goede opmerking, dit doe ik eigenlijk alleen om de zoveel wasbeurten en voor aanvang van een polijstbehandeling.
 

NielsVAG

New Member
Ik heb mij al even voorgesteld, dus dit wordt mijn eerste echte post :)

Dit stappenplan vind ik heel interessant, het proces en welke producten je tijdens de wasbeurt gebruikt, hier die van mij:

Velgen en banden:

Afspuiten met hogedrukspuit (bij sterke vervuiling)
Carpro iron X (bij veel remstof)
IK foam pro met P&S brake buster
EZ detailbrush en carpro detailing brush en velgenborstel

Auto:

Koch green star insprayen (bij sterke vervuiling)
Infoamen van de auto Monello Artico ( wil ik gaan vervanging, niet tevreden van)
In laten werken en kleine hoekjes met detail brush in borstelen.
Afspuiten met hogedrukreiniger
2 Emmer methode, met meguiars washmitt
Autoglym shampoo conditioner (is bijna op, wordt vervangen door Carpro Reset)
Afspuiten met hogedruk
Meeste water afdrogen met meguiars droogdoek (wil naar luchtblower)
Nalopen met Meguiars D156 en microvezel doek van Meguiars

Deze routine doe ik 1 keer in de 2 weken. De snowfoam is iets waar ik nog niet over uit ben. Mijn volgende snowfoam moet 1 zijn waarbij ik minder snel de apc van te voren hoef te gebruiken.

Ook wil ik het droogproces veranderen naar een blower, zodat ik de lak minder aanraak.

De auto's die ik doe staan in de Turtle wax seal n shine, in de toekomst wil ik mij gaan verdiepen in het aanbrengen van een ceramische coating, dan zal het wasproces ook iets aangepast worden.

Heel verhaal, ik zal mijn volgende berichten wel wat korter houden ;)
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Hele verhalen houden we wel van hoor, en van foto's zelfs nog veel meer :)
Het is voor velen een wens om een krachtigere reiniging te verkrijgen met het foamen maar ergens is dat een utopie. Foams met meer dan gemiddelde reiniging zijn doorgaans alkalisch en dat vind de lak minder leuk, de chrome (kunststof) trims gaan snel vlekken vertonen en een zorgvuldig aangebracht waxlaagje is sowieso niet bestand tegen dat geweld. Persoonlijk houd ik het fijn bij de Detailpro Incredible Snowfoam, deze geeft een optimale reiniging en is veilig voor lak, trims en wax. Natuurlijk kan er dan in de wintermaanden een sluier over de auto blijven na het foamen en afspuiten maar het doel: Het veilig verwijderen van wegvervuiling en modder is behaald. Die sluier gaat er in de volgende stap (het wassen met de mitt) heel gemakkelijk af.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
De Detailpro Incredible Snowfoam is zeker het proberen waard, tot nu toe verreweg mijn favoriet. Aanstaand weekend ga ik de nieuwe snowfoam van CarPro testen (CarPro Lift), daar ben ik erg benieuwd naar. CarPro Reset gaat bij mij ook in de emmers, echt een topper!
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Mooi stappenplan @Tim Krijgh
Persoonlijk raad ik aan om de foam op de nog droge auto te zetten. Allereerst blijft de foam dan beter “plakken” Daarbij wordt vervuiling losgeweekt en ingekapseld door de foamlaag waardoor het afspuiten veiliger is.
Hoe verhoudt zich dit tot relatief loszittend vuil? Dat spuit je er met gemak af zodat de foam het andere vuil “aan kan vallen”. Of zeg ik nu iets wat niet klopt?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ook daar heb je natuurlijk een punt en het blijft een beetje hinkelen op twee gedachtes. Ik blijf het voordeel van het losweken en inkapselen van de vervuiling zodat deze wat veiliger van de lak kan worden gespoten toch nog wel de belangrijkste vinden.
 

AndyVR

Member
Op een ander forum werd dit getest.

Daaruit bleek dat vooraf met de HD afspuiten quasi hetzelfde resultaat gaf als eerst de foam te spuiten en nadien afspuiten, Vooraf afspuiten heeft dus enkel als verschil dat je 1x extra aan het afspuiten bent, wat overbodig bleek te zijn.

Als dit in de regel altijd zo is durf ik niet te beweren...
 

Nieuwste berichten

Bovenaan