Test: Carpro Reload vs. PoorBoy's World EX-P Pure Sealant.

Hansje

New Member
Kleine test met Reload en PoorBoy's World EX-P Pure Sealant.

Omdat Reload zowel puur als verdund (1:1) kan worden gebruikt heb ik maar een klein testje uitgevoerd.
Omdat ik ook nog een restantje PoorBoy's World EX-P Pure Sealant heb staan, heb ik die ook in de test meegenomen.

Voor donkere auto's adviseert Carpro de Reload 1:1 te verdunnen. Ik heb geen gedemineraliseerd of gedestileerd water in huis dus heb ik gekookt (en daarna afgekoeld) water uit de waterkoker gebruikt om te verdunnen. Er ligt kalk onderin de waterkoker en in het kalkfiltertje, dus ik denk dat dit water redelijk kalkvrij is.

Proefkonijn is mijn nieuwe zwart-metalic Seat Leon. Deze is (nog) nagenoeg swirlvrij. De auto is op de gebruikelijke manier gewassen etc.
De motorkap is in drieën verdeeld met tape. De te behandelen delen zijn van links naar rechts:
- Carpro Reload puur
- Carpro Reload 1:1 verdund
- PoorBoy's World EX-P Pure Sealant.

SAM_0466a.jpg

De pure Reload die ik heb is een originele Carpro 100ml sprayflacon. De verdunde Reload heb ik in een lege Monello Sprayflacon gedaan. De geur van zowel pure als verdunde Reload is aangenaam, maar waar het precies naar ruikt weet ik niet.
De PBW EX-P zit in een flesje en ruikt een beetje kokos-achtig.

Vóór gebruik alle producten goed schudden. De PBW EX-P lijkt wat te "ontmengen" als deze een tijd heeft gestaan.

De beide Reload-varianten zijn makkelijk op te brengen d.m.v. sprayen, inwrijven en afnemen (met BOA-doeken).
De PBW EX-P heb ik opgebracht met een Waxworld-pad, 30 min. laten intrekken en afgenomen met een BOA-doek. (Wel voorzichtig zijn met de Waxworldpad. Fijne pad, voor mij goed formaat, maar ik vertrouw het "randje" om de pad niet zo. Deze lijkt me wat hard en scherp. Een keertje kijken of het randje fatsoenlijk af te knippen is.)

De Reload, zowel puur als verdund, was iets moeilijker uit te poetsen. Er zaten wat "donkere vetachtige vlekken" in. Nogmaals even met de nog wat vochtige "Reload"doek eroverheen en gelijk uitpoetsen en toen was het goed. Misschien lag het aan de zon die op dat moment door het wolkendek kwam.

De PBW EX-P is veel makkelijker uit te poetsen, maar stoft iets meer. Mogelijk had ik het er iets te dik op zitten.

Zowel Reload als PBW EX-P maken de lak iets donkerder. Dit was duidelijk te zien bij het verwijderen van de tape. Helaas lukt het niet om dit verschil op foto vast te leggen. De "tapestreep" heb ik met het puntje van een doek en Reload weggewerkt, anders is het geen gezicht.

Toen de motorkap klaar was even een sproeitest met de tuinslang gedaan.

Het water vliegt van de motorkap af. Bij de Reload loopt het water beter weg dan bij de PBW EX-P die wel meer sheeting lijkt te hebben. Na het sproeien ligt er nog wat water op de motorkap. Mooie beading vind ik zelf en bij de PBW EX-P zijn de druppels iets groter dan bij de Reload. Bij de PBW EX-P blijven er wel meer druppels liggen dan bij de Reload. Na het afdrogen lijkt de motorkap bij de PBW EX-P gladder aan te voelen dan bij de Reload, waarbij de pure Reload net een tikje gladder lijkt te zijn dan de verdunde Reload.

Filmpje van sproeitest:

Hoe lang de producten blijven zitten zal de tijd moeten uitwijzen.

Conclusie:
Carpro Reload en PBW EX-P zijn mooie producten. Mijn voorkeur (voor nu) gaat uit naar PBW-EX-P. Deze stoft wel iets meer en moet langer intrekken, maar poetst makkelijker uit en kan in de zon gebruikt worden (Ik kan mijn auto namelijk niet in de schaduw zetten). De Reload zal in de schaduw waarschijnlijk makkelijk uit te poetsen zijn. Voordeel van de Reload is, dat je er sneller mee kunt werken. Opsprayen, inwrijven en afnemen.

Het eindresultaat:
De motorkap is prachtig zwart met een diepe glans. Beide producten verdiepen de kleur en laten een mooie glans achter. De Reload lijkt net iets waterafstotender dan de PBW EX-P.

SAM_0471a.jpg
De foto's zijn genomen door een (beetje vuil) raam, dus er kunnen dingen te zien zijn die op de lak lijken zitten maar eigenlijk zit het op het raam.
 
Laatst bewerkt:

Kilometervreter

überspammer
Ik ben benieuwd, zijn eigenlijk allebei producten die een maand of 4 moeten blijven zitten, ik gok toch dat de beading en de sheeting van de reload mooier blijft, we wachten rustig af!
leuke test trouwens, dit zijn toch producten die een hoop mensen in hun detailkist hebben.
 

Hansje

New Member
Kleine update:

Gisterenmorgen zat er wat dauw op de auto. De dauw vertoonde wat "veegstrepen". Op de delen met Reload meer dan op het deel met PBW EX-P. Naderhand is de dauw streeploos opgedroogd.

Vanmorgen in een regenbuitje gereden.
Door de rijwind glijden de waterdruppels op de delen met Reload makkelijker over de motorkap dan op het deel met PBW EX-P. Blijft leuk om te zien.
 

Hansje

New Member
Vandaag regen!
Op de motorkap is duidelijk het verschil in beading te zien tussen de Reload en de PBW EX-P.
Bij de PBW EX-P zijn de druppels groter dan bij de Reload.

SAM_471bb.jpg
Op de foto: links Reload puur, midden Reload 1:1 verdund, rechts PBW EX-P.
 

Black Rocco

New Member
Ik behandel mijn matzwarte velgen bijna wel wekelijks met Reload (na handwash en spray&wipe), blijft een topproduct. Op de lak zelf eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd. Dit kan bovenop een net aangebrachte wax om nog meer wetlook te creeëren of is het een vervanger van een wax?
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Duidelijk verschil tussen Reload en EX-P.

Reload is een spraysealant, je kunt het op een wax doen maar dat is eigenlijk zonde van je wax.
 

Hansje

New Member
Update:

We zijn nu een week of 4 verder. De auto heeft in die tijd de nodige regen- en onweersbuien, enkele hete dagen en wasbeurten te verduren gehad. Bij de wasbeurten gebruik ik Dodo Juice Apple iFoam Snow Wash voor het foamen en om te wassen de shampoo Mothers Wax California Gold Car Wash (vergelijkbaar met Meguiar's Gold Class, maar zuiniger in gebruik en ruim de helft goedkoper).
Vanaf het begin was er al een verschil in beading te zien. Bij de PBW EX-P waren de druppels groter dan bij de Carpro Reload. Nu begin je ook een verschil in de vorm van de druppels te zien.
Bij de PBW EX-P raken de druppels uit vorm. Bij de Carpro Reload zijn ze nog redelijk mooi rond, zowel bij de Reload puur als verdund.
Zie foto's voor de verschillen.

SAM_0681a.jpg
Druppels uit vorm bij PBW EX-P.

SAM_0682a.jpg
Druppels nog redelijk mooi rond.

SAM_0683a.jpg
Ook hier druppels nog redelijk mooi rond.

Wel heb ik op de motorkap een klein vlekje van een vlieg of iets dergelijks weg moeten polijsten (handmatig met Menzerna 400, 2500 en 4000). Deze vlek heeft 2 dagen op de motorkap gezeten en had ondanks de Carpro Reload (puur) de lak aangevreten. Vliegen zijn dus net zo gemeen als vogelpoep. Men zegt dat Seat harde lak heeft, maar die blijkt toch vrij kwetsbaar te zijn.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Bedankt voor de update. De EXP laat wel al mindere beading zien. Ook de Reload verdund is iets minder dan Reload puur lijkt het.
 

Emilio

New Member
Bedankt weer voor de update.
Ik heb zelf ook de Reload. Ik zelf heb altijd het gevoel dat deze een minder langere bescherming bied. Puur op gevoel omdat het een spray is.
Tegendeel blijkt dus waar. Erg leuk om te lezen!
 

Hansje

New Member
We zijn nu bijna twee en een halve maand verder.
Tijd en weer doen hun werk. Wat het weer betreft heeft de auto wel wat voor zijn kiezen gehad. Extreme hitte en zon en zware regenbuien en harde wind (die best wel wat zand achter liet).
De verschillen tussen PBW EX-P en de Reload zijn minimaal. De lak is nog wel beschermd.
Drie á vier maanden standtijd lijkt me wel haalbaar.

SAM_0732_bew.jpg
 

Bijlagen

  • SAM_0732_bew.jpg
    SAM_0732_bew.jpg
    151,8 KB · Weergaven: 30
  • SAM_0732_bew.jpg
    SAM_0732_bew.jpg
    151,8 KB · Weergaven: 27

Hansje

New Member
Leuke update!
Hoe vaak heb je de auto gewassen vanaf het begin van de test?

De auto wordt, afhankelijk van het weer, wekelijks gewassen, maar minimaal eens in de 2 weken. In de winter wordt hij bij vorst niet gewassen. Jaren geleden heb ik mezelf wel eens gefopt, door een vuile auto te wassen die vervolgens hermetisch dichtgevroren was. Rubbers vastgevroren, sloten dichtgevroren, remmen vastgevroren en toen ik alles weer los had een snelheidsmeterkabel die na 2 meter rijden brak (deze zat in de wielnaaf gemonteerd bij een Volvo 340).
Voor de komende winter heb ik daarom een blik Collinite 476s aangeschaft. Door de (beloofde) lange standtijd zou die mijn auto moeten beschermen, mocht het een slechte winter worden met weinig wassen.

Mijn wasbeurten: Eerst foamen (Dodo Juice Apple iFoam Snow Wash) en daarna wassen met shampoo (Mothers Califonrnia Gold Car Wash) en meteen afdrogen met die fijne CSF Delirium droogdoek (hier in Tilburg-Reeshof hard water, dus op laten drogen is uit den boze, zeker op een zwarte auto).
Ik overweeg een kalkfilter aan te schaffen en zoek een goed filter voor een schappelijke prijs.
 

Emilio

New Member
Mijn witte Leon laat ik bij weinig tijd vaak wel gewoon drogen.
Opgedroogde waterdruppels zie je nauwelijks op de lak.
Ik vind wit een ideale kleur. Krassen zie je er ook nauwelijks op.

Maar bedankt voor je update! :)
Toch maar vaker naar de Reload pakken ipv de EXP.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan