Na aanschaf van de MX-5 afgelopen december heb ik deze eindelijk de liefde kunnen geven die hij verdiende!
Circa 36 uur bloed, zweet en tranen, maar het resultaat is er naar. Het bloed, zweet en tranen gedeelte kan eigenlijk wel weggelaten worden, want stiekem was het een ontzettend leuke en leerzame week

. Iedere detail is anders en daarnaast heb ik kennis kunnen maken met een hoop (voor mij) nieuwe producten. Hieronder een kliekje van al het moois wat de Mazda te wachten stond;

(De Leather 2.0, BlackOut, Fabric en FlyBy FORTE had ik bij aanvang van de detail nog nooit gebruikt.)
Voordat alles aangebracht kon worden, moest er uiteraard eerst een hoop werk verzet worden. Normaal gesproken zou ik met de velgen, banden en wielkasten beginnen, maar die kon ik (op de wielkasten na) overslaan aangezien er eind van de week nieuwe velgen en banden onder zouden komen. Vandaar dat ik maandag begonnen ben met de deursponningen en de motorruimte. Insprayen met
CarPro Multi.X (1 op 10), infoamen met
DetailPro Incredible Snow Foam en inwerken met de nieuwe
CarPro XL Detailing Brush. Vervolgens is de motorruimte behandeld met
Koch Chemie Motorplast.
Na de motorruimte en deursponningen was de carrosserie aan de beurt. Na het foamen met
CarPro Lift merkte ik bij het afspuiten dat de auto nog ontzettend hydrofobisch was. Vrij bizar aangezien de enige vorm van bescherming
CarPro HydrO2 Lite was van december (3,5e maand geleden). Vandaar dat ik bij de handwas naar
CarPro Descale heb gegrepen, hun nieuwe zure autoschampoo. Dit verwijderde de keramische sealant en tegelijkertijd wat mineralen/kalk (deze hadden er tijdens het polijsten toch wel uitgegaan, maar toch fijn om de werking van het product te kunnen waarnemen). Een rondje
CarPro Iron.X,
CarPro Tar.X en kleien met de
DetailPro Aggressive Professional Detailing Clay en schoner dan dat ging het niet worden. De MX-5 gedroogd met de
Bigboi BlowR Pro Plus en daarna de kunststof en rubberdelen afgeplakt.
Voordat ik begonnen ben met polijsten heb ik het (in mijn ogen lelijke) MX-5 logo verwijderd met de
Soft99 Emblem Remover Kit en de uitlaattips alvast netjes gemaakt met
Labocosmetica Cronos en
CarPro Metallicut.

Het polijsten van de Mazda zou zogenaamd een makkie worden, maar dat viel uiteraard weer vies tegen

. De lak was relatief hard met lakdiktes variërend tussen de 65 en 85 micron. Na diverse testspots bleek de combinatie van
CarPro Ultracut op de
Rupes Blue Wool Pads de beste correctie te geven met relatief weinig micromarring. Hierdoor was het mogelijk om in 1 stap terug te polijsten met
CarPro Reflect op de
DetailPro Slimline Finishing Pads voor maximale glans. Tussen het cutten en finishen in heb ik de steenslag aangetipt met een kitje van
Chipex. Een mooi systeem die kleur en blanke lak in 1 stap combineert. Ook zijn de ruiten rondom gepolijst met
CarPro Ceriglass op
DetailPro Glass Polishing Pads.
Na al het polijstgeweld was het alweer donderdag. Tijd om te ontvetten met
CarPro Eraser en alle onderdelen te coaten. Eerst was het glas aan de beurt met
CarPro FlyBy Forte, toen het kunststof met
CarPro DLUX en als kers op de taart is de lak verzorgd met de Waxworld CQuartz Finest Reserve behandeling (bedankt Stefan voor de installatie!).

De laatste dag van de week (vrijdag) bleef natuurlijk ook niet onbenut. De velgen zijn ook in de Finest gezet en de nieuwe Hankook banden (begin van de week gereinigd met
CarPro Retyre) kregen 2 lagen
CarPro BlackOut.
Als laatst was het interieur aan de beurt. De vloermatjes en kofferbakbekleding zijn gereinigd met
Koch Chemie Pol Star i.c.m. de
Numatic CT370-2 Professionele Sproei Extractiemachine en vervolgens beschermd met
CarPro Fabric.
De ruiten (interieur) zijn gereinigd met
CarPro Clarify i.c.m. de nieuwe
CarPro Glassmitt.
Het lederen stuur, middenconsole, schakelpook en de stoelen zijn gereinigd met
CarPro Inside en beschermd met
CarPro Leather 2.0.
De rest van het interieur (dashboard, deurpanelen enz.) zijn gereinigd met
Koch Chemie Mehrzweckreiniger en gevoed met
Koch Chemie Top Star.
Waxworld nogmaals bedankt voor alles, waaronder het verzorgen van de producten en het installeren van de Finest coating.