Voorheen heb ik CarPro Ceriglass wel eens gebruikt om ramen diep te reinigen, maar nog nooit voor serieuze krascorrectie. Aangezien mijn onlangs aangeschafte C-Klasse een erg mishandelde voorruit had (en helaas grotendeels nog steeds heeft), was dat een mooi project voor de vraag 'Zijn krassen makkelijk uit glas te verwijderen?''. Mijn antwoord? Nee!
Afbeelding 1: De before foto. Alle soorten krassen zijn zichtbaar, veel lichte ''vegen'' van de ruitenwisser, meerdere diepere rechte krassen en één ontzettend diepe kras links van de lichtbron. Mijn doel was om te kijken hoeveel tijd en energie het kost om de verschillende soorten krassen te verwijderen. De ontzettend diepe kras is met de nagel te voelen en zal realistisch gezien sowieso niet verwijderd worden (alles is mogelijk, maar dit zou vragen om schuur- i.p.v. polijstwerk). Anyways, de Ceriglass werd verwerkt met een DetailPro Glass Polishing pad op de ShineMate EP802 rotary.
Afbeelding 2: Na een half uur polijsten (op slechts 1/4e deel van de voorruit!) eindelijk de eerste zichtbare resultaten. De lichte vegen van de ruitenwissers zijn verwijderd, maar de diepe krassen zitten er stuk voor stuk nog in. Dit geeft wel aan hoe hard het materiaal daadwerkelijk is. Zelfs met een specifiek cerium oxide polijstmiddel en vilt polijstpad is het gewoon ontzettend arbeidsintensief.
Afbeelding 3: Na circa 2 uur polijsten zijn de meeste diepere krassen pas getackeld! 100% is het niet, maar zeker 90% van de diepere krassen zijn verwijderd. De hele diepe kras is , zoals verwacht, nog duidelijk aanwezig. Al is hij voor mijn gevoel wel wat afgenomen/minder scherp geworden.
Op de weg naar huis bleek al snel dat het zicht 100 maal verbeterd was. Vooral met laagstaande zon had ik veel last van de bekraste voorruit. Volgende week zal de rest van de C180 gedetailt worden en ga ik zeker ook nog verder aan het glas, het is tenslotte een stukje veiligheid! Met 2 uur werk op slechte 1/4e van de voorruit ziet het er in ieder geval naar uit dat ik minimaal nog 6 taaie uurtjes voor de boeg heb
Afbeelding 1: De before foto. Alle soorten krassen zijn zichtbaar, veel lichte ''vegen'' van de ruitenwisser, meerdere diepere rechte krassen en één ontzettend diepe kras links van de lichtbron. Mijn doel was om te kijken hoeveel tijd en energie het kost om de verschillende soorten krassen te verwijderen. De ontzettend diepe kras is met de nagel te voelen en zal realistisch gezien sowieso niet verwijderd worden (alles is mogelijk, maar dit zou vragen om schuur- i.p.v. polijstwerk). Anyways, de Ceriglass werd verwerkt met een DetailPro Glass Polishing pad op de ShineMate EP802 rotary.
Afbeelding 2: Na een half uur polijsten (op slechts 1/4e deel van de voorruit!) eindelijk de eerste zichtbare resultaten. De lichte vegen van de ruitenwissers zijn verwijderd, maar de diepe krassen zitten er stuk voor stuk nog in. Dit geeft wel aan hoe hard het materiaal daadwerkelijk is. Zelfs met een specifiek cerium oxide polijstmiddel en vilt polijstpad is het gewoon ontzettend arbeidsintensief.
Afbeelding 3: Na circa 2 uur polijsten zijn de meeste diepere krassen pas getackeld! 100% is het niet, maar zeker 90% van de diepere krassen zijn verwijderd. De hele diepe kras is , zoals verwacht, nog duidelijk aanwezig. Al is hij voor mijn gevoel wel wat afgenomen/minder scherp geworden.
Op de weg naar huis bleek al snel dat het zicht 100 maal verbeterd was. Vooral met laagstaande zon had ik veel last van de bekraste voorruit. Volgende week zal de rest van de C180 gedetailt worden en ga ik zeker ook nog verder aan het glas, het is tenslotte een stukje veiligheid! Met 2 uur werk op slechte 1/4e van de voorruit ziet het er in ieder geval naar uit dat ik minimaal nog 6 taaie uurtjes voor de boeg heb
Laatst bewerkt: