Het heeft 2 maandjes op zich moeten laten wachten, maar de A-Klasse is eindelijk grondig onder handen genomen!
Ik ben ontzettend blij met het resultaat en dat mag ook wel na 6 dagen werk. De planning was als volgt:
Dag 1 / zaterdag
Voordat ik de auto ging wassen/decontamineren heb ik de voorruit gepolijst. De
reden hiervoor is dat het 9/10 keer een bende is na het roterend polijsten i.c.m. sprays water toevoegen aan de
CarPro CeriGlass. Eerst dus roterend polijsten met de nieuwe
CarPro GlassCut Rayon pads, vervolgens afgebouwd met de mildere
DetailPro Glass Polishing pads en
DetailPro Slimline Cutting pads. Het glas is lang niet perfect, maar de lichte ruitenwisserkrassen zijn verwijderd en daar ging het me even om.
Toen het glas gedaan was heb ik de kentekeplaat, het achter- en voorlogo verwijderd (welke later werden vervangen voor zwarte varianten) verwijderd en kon het wasproces beginnen.
- Deursponningen met
CarPro Multi X
- Lak inspuiten met
CarPro BugOut, foamen met
Koch Chemie Vorreiniger B en afspuiten
- Lak weer foamen met Vorreiniger B en lastige plekken met i.c.m. Multi X + detailbrushes reinigen (de alkalische reinigers werken uitstekend tegen algemene vervuiling rondom bv. raamrubbers)
- Lak foamen met
Koch Chemie Reactivation Shampoo, wassen en lastige plekken met i.c.m.
CarPro Spotless + detailbrushes reinigen (de zure shampoo en Spotless werken uitstekend tegen kalkaanslag rondom bv. emblemen)
- Uitlaatsierstukken reinigen met
Labocosmetica Cronos
- Lak decontamineren met
CarPro IronX en
CarPro TarX
- Lak kleien met
DetailPro Professional Clay Aggressive
Tot slot de wagen gedroogd met de
BigBoi BlowR Pro Plus en het weinige kunststof/rubber afgeplakt.
Dag 2 / maandag
Alle gelakte delen (behalve de gevoelige pianolak) roterend gepolijst met de
Flex PE accu polijstmachine,
DetailPro Cupped Wool pad en non-deminishing
3D ACA510. De correctie hiervan was uiteraard ongelofelijk goed.
Dag 3 / dinsdag
Om de nodige dofheid van het grove polijsten te verwijderen heb ik nog een cutting stage uitgevoerd. Dit keer excentrisch met de
Flex XCE accu polijstmachine,
DetailPro Slimline Heavy Cut pads en deminishing
CarPro UltraCut. Doordat de lak van de A-Klasse erg hard is liet dit nagenoeg geen haze/dofheid achter.
Dag 4 / woensdag
Voordat ik ging finishen heb ik de auto eerst opnieuw gewassen om het vele ''correctiestof'' te verwijderen. Daarnaast zijn diepere krassen en steenslagpunten ontvet met
CarPro Eraser en bijgetipt met een Chipex lakkit. Daarna lekker gefinished met
CarPro Reflect op
DetailPro Slimline Finishing pads. De uitlaatsierstukken hzijn gepolijst met
CarPro Metallicut en staalwol 0000.
PS: Deze aanpak van het polijsten is uiteraard ontstaan d.m.v. diverse testspots. Ik had ''maar'' 3 dagen voor het corrigeren van de 10 jaar / 120.000km oude lak en dit bleek de meest efficiënte aanpak
Dag 5 / donderdag
Coatingdag 1 van 2. Het zal sommigen misschien opgevallen zijn, maar zaterdag heb ik de velgen/banden overgeslagen. Deze werden vandaag gedemonteerd om grondig te kunnen wassen (en mee te kunnen coaten).
Eerst de auto op HBM assteunen en daarna lekker de velgen reinigen.
(Let niet op de enkele missende naafkap...
)
De velgen reinigen met
Koch Chemie Magic Wheel Cleaner, CarPro TarX en
P&S Brake Buster in de
IK Foam Pro 2. De banden reinigen met
CarPro Retyre.
Na het wassen van de velgen heb ik enkele nieuwe accessoires geplaatst.
Zwart achterembleem.
Zwart voorembleem. Daarnaast zijn de chrome elementen in de grill door onze collega Mike d.m.v. wrapfolie zwart gemaakt en heeft hij het logo zelf in de 50% smoked PPF gezet!
Zwarte naafkappen en Mercedes-ventieldoppen.
Tot slot alles 2x ontvet met Eraser en voorzien van 2 lagen CarPro DQUARTZ.
Dag 6 / vrijdag
Coatingdag 2 van 2. Vandaag mocht de (kneiterharde maar stroeve) DQUARTZ voorzien worden van 2 lagen Finest. Ook de bandjes kregen 2 lagen
CarPro BlackOut, al het kunststof 2 lagen
CarPro DLUX en het glas 2 lagen van de nieuwe
CarPro GForce. Wat een aangename toevoeging aan het assortiment is dat. Ontzettend makkelijk te verwerken en de ramen worden er extreem glad van! Ik ben erg benieuwd naar de hydrofobiteit van de coating en resistentie tegen de welbekende ruitenwisservegen/krassen. De coating valt onder de DQuartz lijn en zou daarom ook erg hard/krasbestendig moeten zijn.
Infrarood drogen en klaar is Kees.
Weer een ontzettend leuke en leerzame week achter de rug. Stefan en Laura, wederom duizend maal dank voor het gebruik maken van de ruimte!