Tim's detailoverzicht.

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Voorheen heb ik CarPro Ceriglass wel eens gebruikt om ramen diep te reinigen, maar nog nooit voor serieuze krascorrectie. Aangezien mijn onlangs aangeschafte C-Klasse een erg mishandelde voorruit had (en helaas grotendeels nog steeds heeft), was dat een mooi project voor de vraag 'Zijn krassen makkelijk uit glas te verwijderen?''. Mijn antwoord? Nee!

Afbeelding 1: De before foto. Alle soorten krassen zijn zichtbaar, veel lichte ''vegen'' van de ruitenwisser, meerdere diepere rechte krassen en één ontzettend diepe kras links van de lichtbron. Mijn doel was om te kijken hoeveel tijd en energie het kost om de verschillende soorten krassen te verwijderen. De ontzettend diepe kras is met de nagel te voelen en zal realistisch gezien sowieso niet verwijderd worden (alles is mogelijk, maar dit zou vragen om schuur- i.p.v. polijstwerk). Anyways, de Ceriglass werd verwerkt met een DetailPro Glass Polishing pad op de ShineMate EP802 rotary.
1684428893208.png

Afbeelding 2: Na een half uur polijsten (op slechts 1/4e deel van de voorruit!) eindelijk de eerste zichtbare resultaten. De lichte vegen van de ruitenwissers zijn verwijderd, maar de diepe krassen zitten er stuk voor stuk nog in. Dit geeft wel aan hoe hard het materiaal daadwerkelijk is. Zelfs met een specifiek cerium oxide polijstmiddel en vilt polijstpad is het gewoon ontzettend arbeidsintensief.
1684428899463.png

Afbeelding 3: Na circa 2 uur polijsten zijn de meeste diepere krassen pas getackeld! 100% is het niet, maar zeker 90% van de diepere krassen zijn verwijderd. De hele diepe kras is , zoals verwacht, nog duidelijk aanwezig. Al is hij voor mijn gevoel wel wat afgenomen/minder scherp geworden.
1684428907180.png

Op de weg naar huis bleek al snel dat het zicht 100 maal verbeterd was. Vooral met laagstaande zon had ik veel last van de bekraste voorruit. Volgende week zal de rest van de C180 gedetailt worden en ga ik zeker ook nog verder aan het glas, het is tenslotte een stukje veiligheid! Met 2 uur werk op slechte 1/4e van de voorruit ziet het er in ieder geval naar uit dat ik minimaal nog 6 taaie uurtjes voor de boeg heb o_O
 
Laatst bewerkt:

Fuut-Fuut

Active Member
Voorheen heb ik CarPro Ceriglass wel eens gebruikt om ramen diep te reinigen, maar nog nooit voor serieuze krascorrectie. Aangezien mijn onlangs aangeschafte C-Klasse een erg mishandelde voorruit had (en helaas grotendeels nog steeds heeft), was dat een mooi project voor de vraag 'Zijn krassen makkelijk uit glas te verwijderen?''. Mijn antwoord? Nee!

Afbeelding 1: De before foto. Alle soorten krassen zijn zichtbaar, veel lichte ''vegen'' van de ruitenwisser, meerdere diepere rechte krassen en één ontzettend diepe kras links van de lichtbron. Mijn doel was om te kijken hoeveel tijd en energie het kost om de verschillende soorten krassen te verwijderen. De ontzettend diepe kras is met de nagel te voelen en zal realistisch gezien sowieso niet verwijderd worden (alles is mogelijk, maar dit zou vragen om schuur- i.p.v. polijstwerk). Anyways, de Ceriglass werd verwerkt met een DetailPro Glass Polishing pad op de ShineMate EP802 rotary.
Bekijk bijlage 17239

Afbeelding 2: Na een half uur polijsten (op slechts 1/4e deel van de voorruit!) eindelijk de eerste zichtbare resultaten. De lichte vegen van de ruitenwissers zijn verwijderd, maar de diepe krassen zitten er stuk voor stuk nog in. Dit geeft wel aan hoe hard het materiaal daadwerkelijk is. Zelfs met een specifiek cerium oxide polijstmiddel en vilt polijstpad is het gewoon ontzettend arbeidsintensief.
Bekijk bijlage 17240

Afbeelding 3: Na circa 2 uur polijsten zijn de meeste diepere krassen pas getackeld! 100% is het niet, maar zeker 90% van de diepere krassen zijn verwijderd. De hele diepe kras is , zoals verwacht, nog duidelijk aanwezig. Al is hij voor mijn gevoel wel wat afgenomen/minder scherp geworden.
Bekijk bijlage 17241

Op de weg naar huis bleek al snel dat het zicht 100 maal verbeterd was. Vooral met laagstaande zon had ik veel last van de bekraste voorruit. Volgende week zal de rest van de C180 gedetailt worden en ga ik zeker ook nog verder aan het glas, het is tenslotte een stukje veiligheid! Met 2 uur werk op slechte 1/4e van de voorruit ziet het er in ieder geval naar uit dat ik minimaal nog 6 taaie uurtjes voor de boeg heb o_O
Krassen verwijderen uit glas is echt haast niet te doen met polijsten alleen, maar daar was je al achter gekomen. Knap dat je al zo ver bent gekomen, daar heb ik het geduld niet voor moet ik zeggen. Schuren heeft de voorkeur op glas voor mij. Gebruik cherrie glass zelf ook voor het reinigen en daar vind ik het wel top spul voor moet ik zeggen. Succes nog met de komende uurtjes maar zal zeker goed komen met jou toewijding. Groete Ruud
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Respect voor je inzet Tim. Heb je veel water toegevoerd tijdens het proces?
Schuren geeft inderdaad meer resultaat, maar is ook een groter "risico" op je voorruit. Met een forse correctie loop je ook het risico van vertekeningen in je gezichtsveld.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Krassen verwijderen uit glas is echt haast niet te doen met polijsten alleen, maar daar was je al achter gekomen. Knap dat je al zo ver bent gekomen, daar heb ik het geduld niet voor moet ik zeggen. Schuren heeft de voorkeur op glas voor mij. Gebruik cherrie glass zelf ook voor het reinigen en daar vind ik het wel top spul voor moet ik zeggen. Succes nog met de komende uurtjes maar zal zeker goed komen met jou toewijding. Groete Ruud
Schuren op glas is voor mij ook nog nieuw, welke schuurmiddelen en technieken gebruik je hier meestal voor Ruud? Gisteren vond ik het realistisch genoeg om de diepe kras te laten zitten, maar ik kan het op den duur waarschijnlijk toch niet laten om hem d.m.v. schuren eruit te jagen.
Respect voor je inzet Tim. Heb je veel water toegevoerd tijdens het proces?
Schuren geeft inderdaad meer resultaat, maar is ook een groter "risico" op je voorruit. Met een forse correctie loop je ook het risico van vertekeningen in je gezichtsveld.
Ontzettend! Er is wel een half litertje doorheen gegaan, gelukkig zijn dat de kosten niet :p Iedere 2 a 4 passes mocht er wel wat water toegevoegd worden, al werd het sterk beïnvloed door mijn toerental en armsnelheid.
 

Fuut-Fuut

Active Member
@Tim Krijgh
Gebruik schuur producten van Mirka er voor. En dan zoals de lijn bedoeld is voor glas. Wel een maar doet dit zo nu en dan in verband met mijn werk. Ben schilder van beroep en willen weleens schuur krassen zitten in vlak glas. En elke verbetering is dan al meegenomen, dus neem het dan ook niet altijd zo heel nauw. Fijne krassen in een auto ruit ook wel eens aangepakt, maar als het te gek wordt dan ga ik toch voor een nieuwe ruit. Groete Ruud.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
@Tim Krijgh
Gebruik schuur producten van Mirka er voor. En dan zoals de lijn bedoeld is voor glas. Wel een maar doet dit zo nu en dan in verband met mijn werk. Ben schilder van beroep en willen weleens schuur krassen zitten in vlak glas. En elke verbetering is dan al meegenomen, dus neem het dan ook niet altijd zo heel nauw. Fijne krassen in een auto ruit ook wel eens aangepakt, maar als het te gek wordt dan ga ik toch voor een nieuwe ruit. Groete Ruud.
Bedankt voor de tips Ruud! Ik neem je advies zeker mee voor soortgelijke klussen in de toekomst. Voor mijn eigen auto is dat beetje extra hobbytijd niet zo erg, maar bij detailbehandelingen voor klanten is het absoluut niet efficiënt genoeg.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Na de aanschaf in februari was het eindelijk eens tijd voor het serieus aanpakken van de Mercedes!

1685352544415.png

Het stappenplan:

Zaterdag
- Voorruit polijsten met CarPro Ceriglass op de DetailPro Glass Polishing Pad (dit heb ik bewust als eerst gedaan omdat het nogal een zooitje creëert, welke ik daarna weer weg kon wassen)
- Velgen en banden reinigen met Kenotek X-tra 4200 en de DetailPro Safe Tyre Cleaner
- Wielkasten, motorruimte en deursponningen reinigen met Koch Chemie Vorreiniger B
- Motorruimte behandelen met Koch Chemie Motorplast
- Voorreinigen met Koch Chemie Vorreiniger B
- Foamen met DetailPro Incredible Snow Foam i.c.m. detailbrushes en CarPro Multi X
- Wassen met CarPro Descale
- Decontamineren met Kenotek XTRA 4200 en CarPro TarX
- Kleien met DetailPro Professional Detailing Clay - Mild

Zondag
- Lak ontvetten met CarPro Eraser
- Steenslagherstel met een Chipex-kit
- Polijsten met CarPro Reflect op de DetailPro Slimline Finishing Pads
- Uitlaat polijsten met CarPro Metallicut
- Ontvetten met CarPro Eraser
- Exterieur kunststof en uitlaat coaten met CarPro DLUX
- Lak beschermen met CarPro Reload 2.0
- Glas beschermen met Soft99 Ultra Glaco
- Deursponningen behandelen met CarPro Elixir
- Banden voeden met Koch Chemie Pss

- Interieur stofzuigen
- Stuurwiel reinigen met Koch Chemie Pol Star
- Stuurwiel voeden met Koch Chemie Leather Star
- Interieurdelen behandelen met CarPro InnerQD
- Glas reinigen met Meguiar's Glass Cleaner Concentrate

1685354213851.png

Door gebrek aan tijd heb ik het interieur niet alle aandacht kunnen geven die ik in eerste instantie voor ogen had. Het glas polijsten viel zaterdag (zoals verwacht) nogal tegen en Tweede Pinksterdag houden we voor de verandering eens lekker vrij. Een volledige dieptereiniging van het interieur zal dus nog even op zich moeten laten wachten. Voor nu ben ik in ieder geval heel blij met het behaalde resultaat van dit weekend!

De DetailPro Safe Tyre Cleaner & Soft99 Ultra Glaco waren voor mij overigens nieuw en ik ben erg onder de indruk. De bandenreiniger van DetailPro werkt goed, is prettig/veilig in gebruik i.c.m. mijn deels gepolijste velgen en ruikt ook nog eens lekker! De glassealant van Soft99 is makkelijk te verwerken en ik ben erg benieuwd of hij met slechts 1 laag de beloofde 12 maanden zal halen. I'll keep you up to date ;)
 

Fuut-Fuut

Active Member
Ziet er weer netjes uit. Lekker uitgebreid weer aangepakt. Ik kom al maanden lang niet veder als een standard wasje met snel afsluitend een hydo2 foam als afsluiter. Ben benieuwd naar de ervaring. Van de soft 99 die ligt namelijk als zo een 6 maanden te wachten in de la nu.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Ziet er weer netjes uit. Lekker uitgebreid weer aangepakt. Ik kom al maanden lang niet veder als een standard wasje met snel afsluitend een hydo2 foam als afsluiter. Ben benieuwd naar de ervaring. Van de soft 99 die ligt namelijk als zo een 6 maanden te wachten in de la nu.
Hahaha dat was bij mij tot dit weekend precies hetzelfde geval.. Over de Soft99 hou ik je op de hoogte!
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
1690474021359.png

Het reinigen en impregneren van stoffen cabriodaken is niet iets wat ik vaak hoef te doen. Daarom was deze Mini Cooper een mooie kans om eens e.e.a. te testen. De auto is niet heel erg oud, maar staat altijd onder een boom geparkeerd. Eerst maar eens een testronde met enkele (nagenoeg) pH-neutrale producten.

1690474085541.png

Hier knapte het dak al flink van op, maar vooral onder de achterruit is te zien dat het dak absoluut nog niet 100% schoon is. Vervolgens ben ik aan de gang gegaan met zure en alkalische reinigers. Allereerst de Labocosmetica Glico (pH: 2,5). Even goed inborstelen en afspuiten met de hogedrukreiniger. Daarna heb ik de Koch Chemie Merhzweckreiniger (pH: 12,5) gebruikt. Ook deze heb ik goed ingeborsteld en afgespoten met de hogedrukreiniger.

1690474311778.png

En het eindresultaat mag er wezen! De combinatie van zure en alkalische reinigers heeft zijn werk uitstekend gedaan. Na afloop heb ik het dak gedroogd met de Bigboi BlowR Pro en geïmpregneerd met de CarPro Fabric 2.0. Ik heb helaas geen foto's van de hydrofobiteit, maar het belangrijkste is dat de eigenaar jarenlang van zijn beschermde ''Union Jack'' dak kan genieten ;)

Gezien de combinatie van zure en alkalische reinigers zo goed bevallen is, wil ik binnenkort ook een test doen met een setje velgen. Hiervoor heb ik vandaag bij Waxworld de Koch Chemie Magic Wheel Cleaner (pH 5,5) en P&S Brake Buster (pH: 11) aangeschaft. Ook ontbraken er nog een paar handige producten zoals de Chemical Guys Orange Degreaser voor motorruimtes, de Flex DT-XF 6mm excentrische adapter voor de PXE en de Meguiar's Detailing Swabs voor gepiel aan het in- en exterieur. Wanneer ik de producten heb kunnen testen horen jullie van me!
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Tim, kan de lak goed tegen die producten, of heb je delen afgeplakt?
Ik heb de lak van tevoren (en tussendoor) goed afgespoten met de hogedrukreiniger. Dit om opdroging van de zure/alkalische reinigers + vorming van kalkplekken te voorkomen. Naderhand heb ik de gelakte delen uiteraard nog gewassen en na lakinspectie waren er geen gekke dingen te bespeuren!
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Gisteren heb ik mijn nieuwe auto op mogen halen! De C180 is ingeruild op een A180. De meesten zullen dit misschien beschouwen als een stapje terug, maar ik ben er erg blij mee! 2 jaar jonger, 50.000km minder op de teller en een hoop leuke extra opties zoals stoelverwarming en een panoramadak welke ik in de C-Klasse miste.

1705749086133.png

De auto was al sinds augustus 2023 in bezit van het autobedrijf en had al die tijd buiten gestaan. Er viel dus een hoop eer aan te behalen. Ik heb vriendelijk het afleverpakket met poetsbeurt afgewezen en ben lekker zelf aan de slag gegaan.

Eerst heb ik wat irritatiepuntjes in het interieur getackeld:

1705749173037.png

De Duitse Feinstaubplakette heb ik verwarmd met een fohn, vervolgens losgehaald met de Stanley Professionele Glas Schraper en het lijmresidu verwijderd met Koch Chemie Eulex. Het magneetje waar het engeltje op bevestigd was kwam godzijdank los met de fohn i.c.m. de Soft99 Emblem Remover Kit zonder lijmresidu achter te laten. Eulex kan namelijk absoluut niet op zulke oppervlakken gebruikt worden.

De rest van het interieur heb ik simpel gereinigd met de Flex VC 21, CarPro InnerQD en Koch Chemie Glas Star. Een dieptereiniging zal binnenkort volgen om de hardnekkige vervuiling te verwijderen. Hier had ik gisterenmiddag helaas geen tijd meer voor.

1705749573693.png

Toen was het exterieur aan de beurt. De auto leek wel creme i.p.v. wit en kon wel een stevige wasbeurt gebruiken. Eerst de velgen met Kenotek XTRA 4200, CarPro IronX Snow Soap, DetailPro Safe Tyre Cleaner en na behandeling met CarPro DarkSide.

Vervolgens de motorruimte met Chemical Guys Orange Degreaser en afwerken met Koch Chemie MotorPlast.

1705749912608.png

Daarna alle sponningen, hoekjes, kiertjes, randjes etc. met CarPro MultiX.

1705749948139.png
1705749956816.png

De auto zelf heb ik met Koch Chemie Vorreiniger B ingefoamd en met Koch Chemie Reactivation Shampoo gewassen. Tot slot alles verzegeld met de CarPro Hydro2 Lite en klaar is kees.

De dieptereiniging en full detail van het exterieur + kermische coatings hoop ik in de komende paar maanden in te plannen. Eerst ga ik lekker van de auto genieten!
 

Nieuwste berichten

Bovenaan