Veiligste methode Rinseless wash; Garry Dean vs 2 bucket....

Stephan

New Member
Hoi iedereen,

Ik heb sinds dit weekend de Wolfs Mean Green besteld en binnengekregen. Dit zou een rinseless wash zijn die ivg met ONR het vuil niet vasthoudt in de vezels van de mitt maar ze effectief terug loslaat in de spoelemmer (wat mensen een groot nadeel vonden).

Ik zit nu al een paar dagen te googlen op bepaalde methodes in de States (waar RW veel meer gebruikt wordt door waterverbod in bepaalde gebieden).

Hier kom ik steeds op 2 methodes uit;

1) de gewone methode;

Je wast de wagen eigenlijk compleet hetzelfde als een gewone wasbeurt met 2 emmers+gridguard. Je spuit eerst het bepaalde plaatdeel in met RW uit een pompspuitje (dit laat je 30-50sec intrekken), dan neem je jouw washmitt (noodle of microfiber) wast het deel in een slangbeweging. Daarna de mitt spoelen in je spoelemmer. Dan navegen met een licht vochtige MFdoek. Als laatste stap droogvegen met een propere MF. Dit alles per plaatdeel (grote delen in 2delen)

2) de Garry Dean methode;

Je neemt een wasemmer en doet hier meer product in dan aanbevolen gemengt met Demiwater. Deze emmer vul je dan met + - 6 microvezeldoeken tussen de 300gr en 600gr dikte in. Deze laat je goed intrekken in de RW. Je spuit het paneel weer in met je pompspuit om de vervuiling los te weken. Dan vouw je een doek uit de emmer in 4.
Je gaat met 1 kant van links naar recht op het paneel, dan neem je de andere kant en ga je van recht naar links (ook weer de slangbeweging maar je neemt dan NOOIT dezelfde kant). Dus met 1 doek (in 4 gedeeld) doe je ongeveer 1 plaatdeel. Ook weer nadrogen met een licht vochtige MF en dan nabuffen met een goede doek met/zonder detailspray.

De doek die je hebt gebruikt om te wassen gaat niet meer in de wasemmer, deze worden opzij gelegd om in het wasmachine te vliegen :). Dus je gebruikt nooit een vervuilde doek op de lak met deze methode.

Graag jullie meningen over deze opties:).

Grtz
 

Stephan

New Member
Heel veel gedoe om traditioneel te wassen. Dit zou een goede oplossing zijn.. En aangezien 1000de mensen dit doen (ook goede detailers) vermoed ik met de juist werkwijze je geen marring gaat maken....
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Ik ben eigenlijk meer van het vele water. Bovenstaande zou ik zelf nooit doen. Ik ben sowieso niet van de waterless wash producten. Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Zelf een tijdje ONR gebruikt icm. een speciale spons die het vuil overigens uitstekend loslaat. Mijn conclusie betreffende rinseless wash is dat dit een prima product is maar niet voor het Nederlandse klimaat. Auto's worden hier gemiddeld genomen te vuil waardoor een wasje met tuinslang en emmer sneller, veiliger en minder gedoe is. In landen waar bijvoorbeeld 's zomers nauwelijks regen valt en een auto alleen wat stoffig wordt vind ik het overigens een prima methode.
 
Laatst bewerkt:

Stefan

Administrator
Forumleiding
Interessante discussie, Mean Green is een fijne Rinseless Wash. Ik vind het echter een nadeel dat als je een witte of lichtgekleurde washmitt gebruikt deze steeds grauwer van kleur wordt. Met het gebruik van de Meguiar's Rinse Free Express wash heb je dit fenomeen niet.
 

Srt4

Premium Member
Ik zou het niet durven op me zwarte auto , zeker niet met zachte lak ,
Maar als het werkt ????
Waarom niet
 

2shiny

V.I.P. Member
Ik gebruik het al jaar en dag heel tevreden op mn zwarte wagen.
Ik spray eerst volledig mn auto in met MG in een drukspuitfles. Dan begin in er gewoon mee te wassen zoals je anders zou doen. De hele wagen.
Dan met een droge mfdoek gewoon droogdeppen.
Als je een vochtige doek gebruikt, dan ga je zeker kalkspots krijgen hoor. Zeker op een zwarte wagen
 

Stephan

New Member
Ik zou het persoonlijk ook nooit op een echte vuile auto gebruiken maar mijn auto doet maar + - 300km per week (enkel stad). De ergernis is vooral altijd het stof en andere lichte vervuiling...

Hier heb ik een paar foto's van de doek die ik ga proberen te gebruiken met Garry Dean-methode. (ivgl met de groene Monellodoek). Hij lijkt niet zacht maar is hij echt wel :-D

13151922_10154245296573010_1580680055464566298_n.jpg


13096155_10154245296648010_8112753110859060876_n.jpg


13177225_10154245296708010_56057941713939630_n.jpg


Deze zouden het meest overeenkomen met in de states verkrijgbaar echte Rinseless Wash doeken (hebben geen lus om de microvezel dus maten het vuil beter los).

@2shiny, ik wilde sowieso nadrogen met een droge doek en detailerspray. Maar normaal met Demiwater zou je geen kalkvlekken krijgen ;-). Ook zou ik erna (met de tijd die ik bespaar een leuk waxje aanbrengen na de wasbeurt)

Ik ga het dit verlengde weekend proberen op beide auto's thuis. Natuurlijk eerst een foto met de led 4000k om waskrassen te bespeuren.

En voor de echte niet gelovers, in principe ben je veel aandachtiger bezig met wassen dus ik vermoed dat je ook meer oplet voor waskrassen wat ik nu soms in de haast vergeet bij de normale 2EM en foam....
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik heb zelf mogen ervaren dat dit in sommige (niet al te vuile) omstandigheden een prima methode kan zijn. Tijdsbesparing heb ik echter nooit ervaren. MAAR, het kan best leuk zijn om zo af en toe eens te doen. Na verloop van tijd ben ik echter weer terug gegaan naar de ouderwetse 2bm. Ik ben benieuwd wat jij er van vind.
 

Stephan

New Member
Ik ga sowieso mijn ervaringen posten na het wassen. Ik begrijp als je een kraantje buiten hebt en etc dat je hier geen tijdswinst mee maakt. Maar ik ben + - 15-20min aan het sleuren met de slang, hogedruk en etc. Terwijl ik eig maar een dikke 15min aan het wassen ben.... Och we zullen zien... Als het mislukt hebben we nog steeds een dap, paw en rotary liggen :p
 

Srt4

Premium Member
Oké ,,, ik heb hier gemengde gevoelens over maar ben benieuwd of het werkt .
Er zijn een paar factoren die nartuurlijk meespelen ,
1 Hoe vuil is je auto
2 hoe is de staat van je wax laag
3 hoe lang is je auto niet gewassen
Kan me voorstelen dat als je bv een week geleden je auto een grote beurt heb gegeven en in de garage heb gezet
Minder kans op krassen hebt ,
Vs een auto die een ritje naar Groningen achter de rug heeft met een weekje Sahara zand op de motorkap !!!!
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik ga sowieso mijn ervaringen posten na het wassen. Ik begrijp als je een kraantje buiten hebt en etc dat je hier geen tijdswinst mee maakt. Maar ik ben + - 15-20min aan het sleuren met de slang, hogedruk en etc. Terwijl ik eig maar een dikke 15min aan het wassen ben.... Och we zullen zien... Als het mislukt hebben we nog steeds een dap, paw en rotary liggen :p
Stoffige auto's kun je er prima mee doen. Zelf heb ik alles binnen handbereik incl. Warm/koud kraan en stroom in de oprit vandaar.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid Meguiars Rinse Free. Soms 1 emmer, soms 2. Ik gebruik het met een dikke mf washandschoen. Eerst sprayen en weken. Dan met een supernatte washandschoen wassen, drogen en nawrijven. Waskrassen voorkom je niet, volgens mij ook niet met gewoon wassen. Ik vind het gemak van rinseless wassen wel prettig. Geen gesleep en gedoe en zo klaar. Wel denk ik dat foamen en dan wassen op de traditionele wijze veiliger is.
 

Stephan

New Member
Dit weekend de beide manieren getest. Heb er ondertussen al 3 wagens (Skoda Octavia-Daewoo Lanos-Ford Fiesta) mee gewassen en het gaat goed en niet onbelangrijk, op het eerste zicht evenveel kans op krassen als normale was vermoed ik... Nagekeken onder tl en halogeen en geen extra waskrassen kunnen ontdekken.

De Garry Dean wash is echt niet mijn ding. Je moet echt nadenken tijdens het wassen en zo gaat het onspannende ervanaf... Draaien, tellen, en soms met snel zijn vergeet je toch de doek te draaien :-O met alle gevolgen vandien.

Als gewone wash is wel echt leuk. (2emmers+gridguard met in 1 emmer 50ml MG en in de andere 30ml , 2 noodlemitts, 1droogdoek, 1 tuinspoeier met MG, detailerspray)

!!! Bij echte vervuiling de auto eerst even afspuiten met een pre-wash - maar dan zou ik normaal wassen !!!!

Je neemt een tuinsproeiertje met 1.5l water en 10ml MG. Je sprayt een heel paneel in, wacht dan 30sec (je ziet de vogelpoep en etc echt oplossen). Je wast bv eerst je dak, dan je ruiten en zijpilaren. Dan motorkap, bovenste delen deuren en zo verder.... Wieldeksels heb ik met een oude doek en de overschot MG gedaan (ging supersnel voor 2 weken remstof).

Je neemt eig 1 kant van de noodle mitt en wast in 1 baan van voor naar achter. Dan neem je de andere kant van hetzelfde opp en veegt in de andere richting (zonder druk natuurlijk). Dit kan je 4x doen per noodle. natuurlijk als een gewone was je mitts spoelen en goed nat houden).
Als het bovenste deel gewassen is, neem je een goede detailerspray die ook wat glijdende eig heeft. Ik heb gekozen voor pb's Spray & Gloss. Doordat deze vettig aanvoelt is het veilig (en bewijs is dat je droogdoek proper moet blijven). Je sprayt het paneel goed in en droogt zoals normaal.

En hopla, een blinkend krasloos gewassen paneel.


Ik heb gemiddeld + - 15 min gewassen per auto. De skoda stond in F7, de Lanos in de M26 en de Fiesta in Niets.

Doordat er nergens water uit de spiegels drupt en etc heb ik mijn auto + deksels gewassen, trims, bandjes, spiegels gevoed en een waxlaagje aangebracht op nog geen uurtje. (auto is wel onderhouden).

Voor mij een blijver ! (alleen al voor de superzachte handen na het wassen)

Een fotoreportage volgt nog, nu ik het meer heb gedaan kan ik me meer toeleggen op het foto trekken ipv correct wassen.
Grtz
 

Nieuwste berichten

Bovenaan