Wel of niet kleien ivm marring

JMC

Member
Hoi,

Ik zou graag mijn auto's eens GOED schoonmaken. Dan kom je dus uit op kleien. Maar ik lees ook dat er dan normaliter marring achterblijft op de auto en je eigenlijk "moet" polijsten alvorens de wax op te brengen...

Maar niet kleien is eigenlijk ook geen optie ivm de vervuilde lak. Ik ben echter nog helemaal niet toe aan (machinaal) polijsten...

De auto is wel netjes gewassen maar nog nooit gekleid, dus een "lichte" kleivariant zal het misschien niet trekken als ik dat zo lees... en ik wil niet met een slecht eindresultaat rondrijden omdat ik niet kan polijsten...

Dilemma dus!

Hebben jullie nog tips/ adviezen over wel of niet doen en ivm de Marring?
 

Razorblatter

Active Member
Ik kan niet bogen op een ruime ervaring maar kleien zal altijd een aanzienlijke verbetering teweegbrengen. Als je de auto goed wast en alleen werkt met zo schoon mogelijke klei (Niet laten vallen! Klei met zand is a BIG nono.) en voldoende quick detailer voor een goede 'smering' dan is er geen reden om aan te nemen dat je niet een goed resultaat kunt krijgen.
Na het kleien de auto nogmaals wassen/afspoelen en uiteraard zul je daarna de auto nog van een waxlaag voorzien.

V.w.b. het polijsten kan ik je alleen maar adviseren om workshop II bij WW te volgen.
 

JMC

Member
Bedankt @Razorblatter

Het probleem is dat ik voorlopig nog niet wil (leren) polijsten. Ik ben zo iemand die dan éérst voor honderd(en) euro's spullen aanschaft...

Ik wil liever eerst kleine stapjes maken. Eerst de basis, daarna pas polijsten.

Als het polijsten een "issue" blijkt, dan laat ik dat voorlopig nog liever even aan een prof over. :)
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Zelf gebruik ik al een poos Dodo Juice Supernatural fine clay. Dat is een erg fijne klei die volgens mij niet veel of bijna geen marring achterlaat. Daar zou ik het wel mee aandurven. Als je daarna een glaze en wax aanbrangt komt het wel goed denk ik.
 

Srt4

Premium Member
Ik begrijp denk ik helemaal wat je bedoel jmc .
Terug in de 19e eeuw toen ik nog genees wist wat een polijs-aparaat was .
Wilde ik me lak ook super schoon maken ,
Toen de tijd werkte we ook met klei ,
En de meq 3 stappen plan , en ik haalde hele mooie resultaten , maar ja dat mocht ook wel als je een uurtje of 4 met een voorscherm bezig was , met een foampadje , man man man , lang leve de polijstaparaten & de poetsclinic's bij waxworld
 

marlene

Premium Member
Ook ik gebruik de DJ Supernatural fine clay samen met de DJ clay lube en heb geen machine. Je moet wel het te kleien stuk goed vochtig houden! Na het kleien heb ik handmatig Poorboy's professional polish met een witte handpad gebruikt om de lak nog schoner te maken. Afhankelijk van de foampad die je gebruikt, kun je met pro polish ook lichte lakdefecten verwijderen, marring ook. Maar de meer ervaringsdeskundigen hier kunnen daar vast wat meer over vertellen en of ik helemaal naast zit.;)

Het was een klus met het handje, maar het resultaat vond ik heel goed zichtbaar. :)
 

Srt4

Premium Member
Ook ik gebruik de DJ Supernatural fine clay samen met de DJ clay lube en heb geen machine. Je moet wel het te kleien stuk goed vochtig houden! Na het kleien heb ik handmatig Poorboy's professional polish met een witte handpad gebruikt om de lak nog schoner te maken. Afhankelijk van de foampad die je gebruikt, kun je met pro polish ook lichte lakdefecten verwijderen, marring ook. Maar de meer ervaringsdeskundigen hier kunnen daar vast wat meer over vertellen en of ik helemaal naast zit.;)

Het was een klus met het handje, maar het resultaat vond ik heel goed zichtbaar. :)

Helemaal goed marlene ,
Alleen misschien nog black hole na de polish gebruiken ( maak je nog wat swirls onzichtbaar )
Hangt nartuurlijk van de staat van je lak af .
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ook ik ben met het handje begonnen :D. Na 1 handmatige klus heb ik toch besloten om een polijstmachine aan te schaffen.
Ik raad ten alle tijden aan de lak (handmatig) na te werken met een abrassieve paint cleaner na het kleien. Anders is de kant groot dat je je enorm gaat storen aan de marring die kan ontstaan na het kleien. Best werk je deze cleaner goed in met een handpad die iets meer 'bite' heeft als een gewoon waxpadje.
Sonax eXtreme Polish & Wax nr.3 is een prima product voor handmatig gebruik. Verwerkt makkelijk en voldoende bite.
 

marlene

Premium Member
In geval van topicstarter dan beter White Diamond, denk ik. ;)

Dat heb ik trouwens ook nog gebruikt voor de sealant, maar na de pro polish zag de autolak er al zo mooi uit!
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Gewoon lekker aan de gang met een zachte clay zoals de Dodo Juice Supernatural Clay. Op een helemaal knetterstrak gepolijste auto ga je misschien wat marring zien maar op een auto met wat gebruikerssporen gaat dat echt geen noemenswaardige problemen geven. Iedere lak leeft helemaal op van een goede kleibeurt. Wij hebben met de workshops altijd gebruikte auto's en die zie je gedurende de dag enorm opknappen, ook op de plaatsen waar niet (handmatig) gepolijst wordt. Kleien is dé eerste stap die een aankomend detailer moet doen en veelal zal het behaalde resultaat je alleen maar enthousiaster maken.
 

JMC

Member
Dame en heren,

wederom super bedankt voor de goede adviezen!

... Op een helemaal knetterstrak gepolijste auto ga je misschien wat marring zien maar op een auto met wat gebruikerssporen gaat dat echt geen noemenswaardige problemen geven. Iedere lak leeft helemaal op van een goede kleibeurt ...

Dit is denk ik precies de spijker op z'n kop. Ik ga inderdaad, net als in jullie posts, uit van een "perfect gepolijste auto" ivm de marring maar dat is (helaas nog) niet het geval. ... Maar dat gaat nog komen!

Ik krijg vanmiddag mijn 2e bestelling van WW binnen, zo meteen maar gelijk de 3e plaatsen voor een klei setje. :D


Groeten,

JMC
 

Kilometervreter

überspammer
inderdaad gewoon kleien, handig is om je klei regelmatig in een bakje warm water te leggen tijdens het kleien, waardoor je zachte klei nog zachter wordt!
 

Ketoembar

V.I.P. Member
@Stefan heeft het mooi omschreven. Als je auto nog niet knetterstrak gepolijst is ga je echt niks van het kleien zien.
Sterker nog. Het wordt alleen maar beter. Doordat je al het vuil uit de lak trekt, komt de glans juist goed naar boven.
 

Srt4

Premium Member
In geval van topicstarter dan beter White Diamond, denk ik. ;)

Dat heb ik trouwens ook nog gebruikt voor de sealant, maar na de pro polish zag de autolak er al zo mooi uit!
Hahaha 100% gelijk marlene , zat aan me eigen auto te denken ,
 

Nieuwste berichten

Bovenaan