Welke machine wanneer

Ketoembar

V.I.P. Member
Door de discussie in het draadje van Dirk, kwam ik op deze vraag.
Wanneer gebruiken jullie roterend, geforceerd of niet geforceerd?

Zelf heb ik rotery’s en niet geforceerde machines. Voor welk doeleinde gebruiken jullie nou de geforceerde, want ik heb het gemis nog nooit gemerkt.
 

Kilometervreter

überspammer
Ik zelf heb een Flex rotary een niet geforceerde Rupes Mini en een geforceerde Flex.
Ik werk voor 90% met mijn geforceerde Flex, haalt veel en makkelijk correctie stopt niet bij wat meer druk en geeft ook een fantastische glans op een zachte pad met een finisher op laag toerental.
De rotary gebruik ik alleen als ik niet voldoende correctie met de geforceerde haal en de mini rupes op de kleinere oppervlaktes en met de flashpad voor plekjes.
Ik vind roteren niet fijn maar is soms noodzakelijk.
Ik ben echt meer dan tevreden over mijn geforceerde Flex, zowel de bouw kwaliteit als de werking ervan, want hierdoor hoef ik veel minder met de rotary te werken.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ik corrigeer (bijna) altijd roterend (Festool).En bouw af met de rupes bigfoot.
Roterend werken wordt inderdaad soms wat zwaar, maar ik vind het nog niet storend.

Ik zat mij dus af te vragen als ik een geforceerde machine wil aanschaffen, waarom zou ik dat doen.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Inderdaad, de mensen op dit forum zijn erg behulpzaam. Iets waar sommige forumleden veel waarde aan hechten, volgens zeggen dan hè.
Nou mis ik al die theoretische kennis.
Ik goochel wel ff naar jason flower.:D
 

ric325i

Active Member
Ik heb zelf liggen:
Rupes lh19e
Rupes 21 mk2
Rupes 15 mk2
Duetto (washermod)
Flex xfe mini
Proxxon mini Rotary
Ik doe herhaal klussen of (vrij) nieuwe auto’s en tot nu toe kom ik excentrisch een heel eind. Zelden gebruik ik een Rotary . Het meeste doe ik met de 21/Duetto /mini. De 15 is beetje voor de heb en als er ooit een geforceerde excentrische machine komt zou ik als eerste aan een Makita denken. (Ook meer voor de heb dan eigenlijk).
 

ric325i

Active Member
Ik corrigeer (bijna) altijd roterend (Festool).En bouw af met de rupes bigfoot.
Roterend werken wordt inderdaad soms wat zwaar, maar ik vind het nog niet storend.

Ik zat mij dus af te vragen als ik een geforceerde machine wil aanschaffen, waarom zou ik dat doen.
Vind ik eigenlijk een hele goede vraag!
 

Dirk Post

Premium Member
Ik werk met een geforceerde , de Flex 3401 VRG.
Ik heb er 2 backingplates bij,een kleine en een grote.
Ik doe er zekers 90 procent van al het polijstwerk mee.
Ik kan er mee corrigeren,met de juiste combi (nagenoeg)net zo goed als met de rotary.en ook super mee finishen.
Hij doet altijd zijn werk,bij bollingen,hollingen,noem maar op, hij gaat altijd door.
Wil ik even wat extra druk zetten,om net dat beetje extra correctie,hij blijft doorgaan.
Ik kan ,en doe er dus mee, wat ik wil!
Om deze eigenschappen,is hij voor mij echt onmisbaar,ben er aan gehecht.
En dan zeggen ze, hij trekt !
Kan je verzekeren, een paar autos er mee werken,en je stuurt hem met 1 hand alle kanten op die je wilt.
Ik heb ook de Flex Rotary,met allerlei diameter backingplates,en nog de Flex XFE 7-12-150,
die gebruik ik nog weleens om te finishen met de essence en de glosspad,maar gaat met de 3401 in feite net zo goed.
Ik voor mijzelf sprekend zou ik de vraag kunnen stellen, waarom zou ik er nog een ander type machine naast willen / moeten hebben.( heb ik wel hoor).
Behoudens een Mini DA en/of Mini rotary er bij.
 
Laatst bewerkt:

ric325i

Active Member
Mini Rotary is niet-essentiële imo daar je op je “normale” Rotary ook een kleine BP kunt plaatsen.
Een Rupes mini/flex xfe mini wel vind ik.
Elke machine heeft zijn voor en nadelen en bij de machine keuze telt ook mee wat voor werk je ermee wil gaan doen.
Ik ben slechts hobbymatig bezig waarbij ik meer waarde hecht aan een goede finish dan fikse correctie immers mijn wagen is strak en hoeft slechts bijgewerkt te worden.
Mijn 21 heeft dusdanige correctie capaciteit dat ik zelden naar mijn Rotary hoef te grijpen en ik kan 90% van mijn auto doen maar wel met flinke tijdwinst door de grotere pads/uitslag. Het is even wennen maar de machine is veelzijdiger dan je zou denken. Pad stall? Amper last van.
Ander dingetje is dat ik de neiging heb om eerder naar de Duetto te grijpen als mijn 15 omdat ie echt een geweldige balans heeft.
De flex 3401vrg heb ik nog nooit mee gewerkt (Mille wel) en zou ik heel graag een keer doen om eens te ervaren hoe dat is. Wat wel is dat vrijwel iedereen in mijn omgeving een hoge uitslag machine heeft (flex en Rupes) maar echt niemand een Forced DA, bij mij leeft het idee dat deze toch echt een stuk minder populair is...toeval?
 

Kevin

New Member
Ik ben stiekem ook wel benieuwd of er mensen zijn met een machine waarbij je kan kiezen tussen forced en vrijdraaiend.. er zijn namelijk wel zulke op de markt.
 

ric325i

Active Member
Bv Makita po5000c of po6000c verschil is de backingplate/padsize bedoel jij?
Een andere ken ik niet maar die Makita lijkt mij wel een mooie machine!
 

Kevin

New Member
Bv Makita po5000c of po6000c verschil is de backingplate/padsize bedoel jij?
Een andere ken ik niet maar die Makita lijkt mij wel een mooie machine!
Ik bedoel dan de 6000, 5,5 mm uitslag en vrij of forced te kiezen.. Heb al een ander topic hierover openstaan en ik wil niet de ts zn topic stelen..
 
Laatst bewerkt:

ric325i

Active Member
Ik bedoel dan de 6000, 5,5 mm uitslag en vrij of forced te kiezen.. Heb al een ander topic hierover openstaan en ik wil niet de ts zn topic stelen..
Waarom valt de keuze op de 6000c?
Ik zou denken dat je juist met die relatief kleine uitslag ook het meest effectief bent met 5’5”pads als het om de Forced rotation modus gaat. Grotere pads zijn ideaal voor grotere panelen en in mijn geval heb ik daar de bf21 voor.
Persoonlijk zou ik voor de 5000c gaan.
 

Kevin

New Member
Waarom valt de keuze op de 6000c?
Ik zou denken dat je juist met die relatief kleine uitslag ook het meest effectief bent met 5’5”pads als het om de Forced rotation modus gaat. Grotere pads zijn ideaal voor grotere panelen en in mijn geval heb ik daar de bf21 voor.
Persoonlijk zou ik voor de 5000c gaan.
Omdat ik al een 5" heb, en een 3" backingplate voor op de 500watt.. dat was eigenlijk de enige reden..
 

Kevin

New Member
Welk merk machine(s) @Kevin ?
Ik heb een nep-dap-rebranded 500watt machine


Wel customized :pIMG_20181021_194047.jpg

Hier overigens met de kleine backing plate.. Die ik ook op mn schroeftol kan zetten als "rotary" voor de kleine plekjes waar je anders niet komt met de uitslag van de dual action.
 

Kevin

New Member
Maar deze is voor het "fijnere" werk.. Met gele pad en polijst is het met 5,5" toch geen hele stabiele machine. Met de 3" gaat perfect

Edit:sorry voor de dubbelpost
 

Nieuwste berichten

Bovenaan