Werking foamlans

Cavemania

V.I.P. Member
Ik zie regelmatig topics met daarin het gebruik van de foamlans. Ik heb er zelf ook een maar volgens mij is die van mij niet goed. Ik moet alle instellingen op maximaal zetten om een beetje foam te krijgen. Ik moet de foamshampoo bijna puur in de fles doen om een waterig schuim te krijgen. Niet goed dus. Ik heb een Autobrite foamlans.

10677094_854125661273455_867204810_o.jpg


Ik heb eens na zitten denken waarom ik niet van dat scheerschuim foam krijg bij de maximale instellingen. Dat zou met die instellingen en mengverhoudingen toch zo moeten zijn (overigens een 140 bar HD). Het enige wat ik kan bedenken is dat er te weinig lucht bij komt zodat het geen schuim/foam kan vormen. Ik ben nu van plan om het apparaat te pimpen maar wil eerst eens jullie mening horen evenals hoe ik het moet/kan aanpassen.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
De nozzle van de foamlance is in deze bepalend, deze zou eigenlijk per hogedruk reiniger aangepast moeten zijn. De grootte van de nozzle is afhankelijk van de druk én de wateropbrengst.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Heb je het gaasje / filter al eens een keer schoon gemaakt? Deze kan, deels, verstopt zitten met kalkresten en/of aangekoekte zeepresten.

image_1382.png

Er zijn op Youtube meerdere filmpjes te vinden hoe een foamlans te (de)monteren en schoon te maken.


 

Cavemania

V.I.P. Member
Ik denk niet dat het aan het gaasje/filter ligt aangezien het probleem er direct al was. Het was volgens de leverancier van de lans normaal zo. Heb er dus geen werk van gemaakt wat ik achteraf wel had moeten doen. Ik vermoed dan dat de nozzle niet goed is.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Ik heb ook zo een foamlans. Zelf gebruik ik tot nu toe Avalanche van Auto Finesse. Ik doe ongeveer 2,5cm aan foamshampoo in de fles en de rest aan water. Op de foto's die ik hier post staat een redelijke schuimlaag. Ik heb het kraantje van de foamlans zo dicht mogelijk zodat er het minste water bijgevoegd wordt. De stand waarmee je de dikste schuim zou moeten krijgen. Als ik de mengverhouding shampoo-water in de fles 50/50 doe dan is het wel erg dik.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Ik moet de fles 1:1 of nog sterk doseren en vervolgens de instelling van de lans ook op maximaal anders krijg ik geen foam
 

Cavemania

V.I.P. Member
Inderdaad, ik was er nu wel een keer klaar mee na het zien van het topic van @BlackPassat.

Inmiddels heb ik de foamlans uit elkaar.
IMAG0761.jpg

IMAG0756.jpg

IMAG0757.jpg

IMAG0760.jpg

IMAG0762.jpg

Het gaatje in de nozzle is ongeveer 1,2 mm

@Stefan, is dit een normale maat en kan ik de nozzles bin jou kopen?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ik informeer even bij de fabrikant voor de nozzles. Nog even voor de duidelijkheid, de instelling staat op max zeg je maar daar bedoel je hopelijk mee dat deze helemaal naar - (min) staat gedraaid?
 

2shiny

V.I.P. Member
dit gaat gek klinken. Maar je kan die nozzels in verschillende maten kopen bij een brommer / moto speciaalzaak dacht ik. Zijn dezelfde maat als deze in een carburator...
 

Cavemania

V.I.P. Member
Ik heb een Kärcher die volgens mij 140 bar produceert. Weet het type niet precies. Iets van 4.99 of 5.99 zal straks de kijken in de schuur.

Magifoam, super snow foam, MR Pink, het maakt allemaal geen verschil. Ik heb hem destijds gekocht bij een groupbuy van CC en er waren toen meer problemen zover ik weet met de lanzen.
 

Frans

V.I.P. Member
Ik heb ook een lans uit die GB en die werkt zonder problemen.
Ik weet idd wel te herinneren dat er met sommige lansen problemen waren, maar was er niet een optie dat die omgeruild konden worden?
Verder is m'n HD reiniger een Nilfisk E145.2-10
Je daadwerkelijk wateropbrengst is uiteraard afhankelijk van de voor handen zijne waterdruk.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Je hebt hem nu al uit elkaar liggen Robert, maar weet je of de lans wel op een andere hogedrukreiniger functioneert?
De 4.99 heeft 120 bar werkdruk en een waterverbruik van 400 liter per uur.
Ik ben aan het zoeken geweest op de interwebz voor de specificaties van mijn oude Karcher HD 720 maar die zijn niet meer te vinden ( wel voor het model MX720 maar dat is een andere) anders hadden we het één en ander kunnen vergelijken.

Bij het bestellen van een foamlans hoef je toch alleen maar het merk van je HD op te geven voor de aansluiting? Ik bedoel type, werkdruk en wateropbrengst worden niet gevraagd en het zou dus raar zijn dat dit invloed had op de diameter van je nozzle.

Ik kan me echter voorstellen dat het model en/of de uitvoering van de hogedrukreiniger wel veel uitmaakt. Ik kom daar zo op omdat ik van @Stefan een Karcher spuitlans kreeg waar hij niks meer mee deed. Het viel me onmiddellijk op dat de diameter van zijn hogedrukslang maar de helft bedroeg van de diameter van mijn originele slang. Dat moet toch invloed hebben denk ik. Ik had eigenlijk even moeten proberen wat het verschil in liters per minuut was tussen mijn oude lans en die van @Stefan, maar blij dat ik was met het nieuwe spuitpistool heb ik daar gelijk mijn slang (want langer) aan gemonteerd.

Ik moet zeggen dat het eerste filmpje van @nicknameless wel heel duidelijk is. Met dit filmpje erbij durf ik mijn foamlans wel uit elkaar te halen, normaal zou ik dat niet zo makkelijk doen.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Ik heb toen ook wel geclaimd bij CC @Frans maar ze vonden kort gezegd dat ik, zo kwam het op mij over, moest ophouden te zeuren. Er kwam foam uit en ik had maar €35,00 betaald en wat wil je dan nog....

De lans zit zo weer inelkaar @BlackPassat.

Ik hoop dat @Stefan een oplossing weet en anders moet ik maar een nieuwe kopen.
 

Frans

V.I.P. Member
Dat is dan weer minder, Robert.
Jammer dat we niet bij elkaar in de buurt wonen, anders hadden we ze kunnen vergelijken.
Wat ik wel zie op andere foam filmpjes, dat je toch wel verschil ziet, als iemand een HD reiniger gebruikt die minder druk geeft.

Ik moet de mijne sowieso een keer uit elkaar halen om te reinigen en zal dan gelijk kijken of ik ergens verschil zie qua onderdelen i.v.m. de jouwe.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Thnx @Frans. Ik ben benieuwd. Ga hem morgen weer inelkaar zetten. Het lijkt me overigens wel dat 120 bar voldoende moet zijn toch. Ik kan ook geen verschil merken tussen een lichtere Kärcher. Heb hem op 3 hd's geprobeerd.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Je hebt hem nu al uit elkaar liggen Robert, maar weet je of de lans wel op een andere hogedrukreiniger functioneert?

Thnx @Frans. Heb hem op 3 hd's geprobeerd.
Okay dan kunnen we dus uitsluiten dat het aan de HD's ligt als de foamlance het op alle drie vergelijkbaar (slecht) deed.

Volgens mij zijn er ook detailers die met 100 bar een goede foam weten te produceren, 120 bar zou dus zeker voldoende moeten zijn.
Kan er ergens in de kop drukverlies optreden? (ik roep maar wat) zijn alle rubbertjes nog in goede staat?
 

Nieuwste berichten

Bovenaan