X-cut

Ketoembar

V.I.P. Member
Ik heb een bigfoot 15. Deze heeft volgens mij dezelde backingplate als de duetto, toch?
Het verschil zit hem in de uitslag.
Wat gebeurt er als ik op de 15 met een x-cut zou werken. De uitslag is dus wat groter.
Rupes adviseert dit met de duetto, maar wat voor nadelige gevolgen heeft het als je de x-cut gebruikt met een grotere uitslag?
Of is de backingplate van de duetto toch iets anders dan de 15 zodat de x-cut niet past op een 15?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
De bigfoot 15 heeft een uitslag van 15mm en de Duetto heeft 12mm, de backingplate is wel hetzelfde. De Rupes Bigfoot Duetto is speciaal in het leven geroepen om te kunnen sanden, we kunnen hier dan ook een heel mooi gelijkmatig schuurresultaat mee krijgen. Er wordt wel gebruik gemaakt van een interface pad die tussen de X-Cut schuurschijven en de backingplate kan worden geplaatst. http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=77_105&products_id=101378
Persoonlijk verwacht ik dat het niet zo goed zal gaan met de bigfoot 15 maar we hebben het nooit getest...
 

Woody

V.I.P. Member
Is er trouwens ook een interface pad beschikbaar voor een BF Mini?

@Ketoembar als je dit gaat testen met de 15 zou je dan een klein verslagje hier neer willen zetten met je bevindingen?
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ik ga eens kijken. Ik ga op zoek naar (weer) een machine.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen een mini of duetto. De mini is erg handig voor de bumpers en spoilers bv.
De duetto leek mij mooi om inderdaad ook mee te sanden. Maar als dat nu ook op de 15 zou kunnen, hoef ik dus geen duetto en zal mijn keuze vallen op de mini.
Ik zal wel ff wat bestellen en gaan testen. Ben er alleen nog niet uit waarop ik ga testen. Ik heb geen test paneel en mijn volgende auto is een 911 uit 2013.:rolleyes: Ik geloof niet dat ik dat als test opject moet gebruiken.:eek:.
Zit wel aardig wat orangepeel op.
Misschien dat ik het wel op mijn eigen auto zou durven. Ik denk dat je door de grotere uitslag wat meer schuurkrassen krijgt, maar ook dat zal toch wel weg te corrigeren zijn. (Hoop ik). Misschien dat ik na de x-cut dan eerst roterend moet gaan. Maar dat zou dus niet het grootste probleem zijn.
De x-cut gebruik je toch gewoon met water? @Stefan . En niet net als de denimpads met een " glijmiddel" als 205?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
X-cut kan inderdaad gewoon met detailer of water (met een beetje shampoo) worden gebruikt, dus niet met een polijstmiddel. Ook wordt er wel eens glasreiniger gebruikt, ik heb het wel eens gezien maar weet nog steeds niet wat ik daarvan moet vinden...
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ok. Spulletjes besteld. Ik ga het inderdaad op mijn eigen motorkap testen. In het ergste geval moet ie opnieuw gespoten worden, maar dat is niet zo'n probleem. Het is hooguit wat lastig omdat ik dan even zonder auto zit en ander vervoer moet regelen. Mijn motorkap is net zo groot als de tankdop van de meeste van jullie auto's:D.
Nadeel is ook wel dat ik een witte auto heb en dus wat lastiger te zien is.
Maar goed, ik wil wel een verslagje uit brengen als het zover is.
In maart zit ik al vol, dus het wordt op zijn vroegst april. Dus even geduld @Woody .:)
 

nicknameless

V.I.P. Member
@Woody,

Festool heeft een interfacepad, echter is deze 90mm i.p.v. 75mm

Beschrijving:
  • Schuren van sterke rondingen en welvingen
  • Werkt als dempelement tussen schuur- en steunschijf (bijv. voor weinig afname)
  • Interface-pad D 90 mm
  • hoogte 15mm
  • als dempingselement tussen schuurschijf en steunzool
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Afgelopen zondag even de kans gehad op een paneeltje de x-cut te testen op de bigfoot 15.
Testpaneel is van een Skoda met de originele lak. Wel zaten er wat scherpe knikken in, dus daar ben ik door de lak heen gegaan.
Maar dit verwachte ik al. Het ging mij om de combo x-cut op de 15 en de afwerking ervan.
Hier het start paneel.
1.JPG

Ik heb eerst geschuurd met 2000 en daarna met 3000.
Toen had ik dit beeld.

2.JPG

Naar mijn idee een mooi egaal schuurbeeld.
Daarna ben ik gaan afwerken met geel/geel en wit/wit. Met de Rupes.(even voor de duidelijkheid).
Ik kreeg dit resultaat
3.JPG

Mischien had ik eerst groen/groen moeten doen, maar ik wilde zien wat het resultaat zou worden zonder compound.
En ik was blij verrast. De lak was niet erg hard dus dat is misschien wel de reden waarom dit ging. Maar het geeft volgens mij ook wel de kracht van de Rupes aan.
Ik heb eigenlijk geen nadelige gevolgen gezien met de x-cut op de 15. Want dat was eigenlijk mijn vraag.

Wel zie je rechts dat ik lekker door de lak ben gegaan. Hier zaten een paar flinke knikken in het scherm, maar daar ben ik niet echt voorzichtig geweest omdat dit ook niet relevant was voor mij op dat moment. (Stiekum wilde ik eigenlijk ook wel door de lak heen op die plaatsen, gewoon om te zien wat er gebeurt.Lekker ruw doen kan anders nooit)

Conclusie: Ik zie nog geen nadelen om de x-cut op de 15 te gebruiken. Of ik gauw zal doen is een tweede. Sanden blijft link maar zo af en toe komt de vraag wel eens.
Je kan namelijk ook goed zien wat het doet met de orangepeel.

4.JPG

Zo was het. In het eggie vond ik de afwerking nog mooier dan op de foto en misschien is er met andere combo's nog meer uit te halen.

@Woody . Heb je hier wat aan?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Orangepeel is echt behoorlijk afgenomen, op welke stand heb je met de Rupes gewerkt?
 

Black Widow

V.I.P. Member
Aardige vooruitgang.
Een vriend van mij doet dit soort klussen ook wel eens, hij is spuiter. Het valtbme op dat hij de scherpe overgangen niet schuurt en ook iets van de randjes blijft. Je ziet het toch niet en zo voorkom je doorschuren.
 

Kilometervreter

überspammer
Ik zit dit met belangstelling te volgen, ben nog wel eens aan het wetsanden.. De duetto is dan denk ik toch wel een ideaal apparaat!
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Het enoge nadeel dat ik zie aan de X-cut is dat het dus wel echt een enorm grof polijstmiddel is waar je echt mee moet oppassen.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Orangepeel is echt behoorlijk afgenomen, op welke stand heb je met de Rupes gewerkt?
Tijdens het sanden stond ie op 4.

Het enoge nadeel dat ik zie aan de X-cut is dat het dus wel echt een enorm grof polijstmiddel is waar je echt mee moet oppassen.

Ja, klopt. Nu ben ik op de knikken niet echt voorzichtig geweest. Normaal zou ik daar ook weg blijven.
Voor mijn gevoel " sand" de x-cut meer dan een gewoon nat schuurpapietje.
Voelt ook ruwer aan.

@Stefan Toch vraag ik mij wel af wat de duetto met een uitslag van 12 anders zou "sanden" dan de 15.
Is in theorie een grotere uitslag nadeliger voor het wetsanden?
 

Woody

V.I.P. Member
Ziet er heel goed uit @Ketoembar!
Stand 4 is wel erg hoog. Als ik de XCut pads gebruik op de Mini staat die niet hoger dan standje 1.
Heb je ook lagere stand geprobeerd of meteen op stand 4 aan de gang gegaan?
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ik had gemiddeld 125 mu . Dus naar mijn idee wel wat speelruimte. Het is een testpaneel, dus ik dacht " gaan".
Ik vond de pads best wel ruw aanvoelen, dus ik dacht dat een lagere stand misschien meer zou " slepen" dan schuren.
Ik ben dus gelijk op 4 begonnen. Ik vond het schuurbeeld toch wel erg mooi.
Na gefinished te hebben was ik gemiddeld 10 tot 15 mu kwijt.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Stand 4 is wel erg hoog, maar ik vind in een lagere stand de BF een beetje onrustig. Dat is dan ook het voornaamste verschil met de Duetto, die machine is namelijk achterlijk goed gebalanceerd en dat is wel erg prettig met het sanden.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
image.jpg Even over de interface tussen de machine en de x-cut.
Ik stond gelijk te praten toen ik de interface-pad van de machine wilde halen, na deze test.
Ik lette niet goed op en trok dus de interface van de machine.
Hierna zat de velcro nog op het klitteband van de bigfoot. Ik had dus de interface kompleet kapot getrokken.
Stom. Ik heb een nieuwe besteld en dit weekend gebruikt.

Nu was ik voorbereid en dus voorzichtig geprobeerd om de interface van de machine te halen. Ook nu bleek de lijmlaag
Tussen de velcro en het klitteband eeb hele zwakke schakel en liet de lijm ertussen gelijk los.
Er is echt niet veel nodig om dit kapot te trekken maar het klitteband op de backingplate op de bigfoot is er goed en het is dus bijna onmogelijk om dit goed te doen.
Hebben meer mensen hier ervaring mee?
 

Nieuwste berichten

Bovenaan